|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. juli 2008 J. nr.          453-1  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål 860 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte debatindlæg fra Politiken den 1. juli 2008 â€KlimaselvmÃ¥l ved højere fart†og herunder besvare de fire spørgsmÃ¥l , der stilles i indlæggetâ€
Spm 1: Kan trafikministeren bekræfte, at disse beregninger stort set er rigtige, idet der selvfølgelig kan være forudsætninger, som er ændret siden 2001?
Ad 1: Oplysningerne om CO2 udslippet ved 110 km/t og 130 km/t kan stort set bekræftes for personbiler. Der er dog sket en teknologisk udvikling, der gør, at merudslippet ved 130 km/t bliver knapt så stort som anført i svaret fra 2001.
De beregnede CO2-emissioner på 750.000 tons er dog ikke korrekte. Dels er 130 km/t allerede tilladt på ca. halvdelen af motorvejsnettet, dels er de faktuelle gennemsnitshastigheder i øjeblikket omkring 117,5 km/t på 110 km/t nettet og omkring 122,5 km/t på 130 km/t nettet, hvilket i realiteten gør forskellen i CO2-udledning noget mindre.
Spm 2: Vil ministeren beregne, hvor meget CO2-bidraget årligt er steget som følge af de til nu gennemførte 130 km/t strækninger, og hvor meget de planlagte udvidelser heraf vil medføre i øget CO2?
Ad 2: Umiddelbart efter indførelsen af 130 km/t-hastighedsbegrænsningen faldt den gennemsnitlige hastighed på det samlede motorvejsnet. CO2-emissionen blev derfor samlet set ikke forøget.
Hastigheden på motorvejene er imidlertid øget gennem 2007 og i år og er nu ca. 117,5 km/t på 110 km/t nettet og ca. 122,5 km/t på 130 km/t-nettet. CO2- emissionen er ca. fire pct. større for personbiler og ni pct. større for varebiler ved 122,5 km/t end ved 117,5 km/t. Dette giver en forøget CO2-emission på ca. 59.000 tons, svarende til ca. 0,45 pct. af transportsektorens samlede udledning.
Spm 3: På hvilken måde passer politikken med højere hastighed ind i regeringens klimapolitik?
Ad 3: Transportpolitikken har altid skullet afbalancere hensyn til mobilitet med en række andre samfundsmæssige forhold. Det gælder bl.a. hensynet til at beskytte borgerne mod trafikkens luftforurening, støj og ulykker, mål om regional balance, hensynet til klimaet, hensynet til en balanceret finanspolitik og hensynet til, at der er et transporttilbud til alle grupper i samfundet mv.
I det grundlag for en CO2-strategi, der nu udarbejdes vil ligeledes skulle sikres en fornuftig balance mellem disse meget forskelligartede forhold.
Spm 4: Har regeringen i sin klimaplan taget højde for øgede CO2 via højere hastighed?
Ad 4: I grundlaget for CO2-strategien har regeringen lagt op til, at der skal udarbejdes et katalog over de virkemidler, der kan anvendes i indsatsen for at begrænse transportsektorens CO2-udledning. I den sammenhæng vurderes også de samfundsmæssige konsekvenser af hastighederne på vejnettet.
Carina Christensen