|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. juli 2008 Dok.id       J. nr.          453-1  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 859 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"I forlængelse af foregående spørgsmål bedes det undersøgt, hvor mange af
ulykkerne på 130 km/t strækningerne, der er sket med hastigheder mellem 110
og 130 km/t, og hvor mange der er sket med lavere hastighed end 110 eller med
højere hastighed end 130 km/t. Opdelingen i disse 2 kategorier skyldes, at
hastigheder under 110 km/t og over 130 km/t ikke kan tilskrives den øgede tilladte hastighed."
Ulykkesstatistikken giver følgende oplysninger om ulykkerne på motorvejene i perioden 1. maj 2004 til 1. september 2005. Desuden angives tallene for perioden 1. september 2004 til 1. september 2005, som er efterperioden i rapporten om 130 km/t på motorvejene:
På veje med 130 km/t skete der 16 ulykker med 19 dræbte.
I efterperioden: 15 ulykker med 18 dræbte.
Tabel 1: Antal ulykker på 130 km/t-strækninger
Skønnet hastighed |
1. maj 2004 –  1. sept. 2005 |
1. sept. 2004 –  1. sept. 2005 |
Over 130 km/t |
2 |
1 |
110 til og med 130 km/t |
9 |
9 |
Under 110 km/t |
4 |
4 |
Uoplyst |
1 |
1 |
På veje med 110 km/t skete der 26 ulykker med 28 dræbte.
I efterperioden: 21 ulykker med 23 dræbte.
Tabel 2: Antal ulykker på 110 km/t-strækninger
Skønnet hastighed |
1. maj 2004 –  1. sept. 2005 |
1. sept. 2004 –  1. sept. 2005 |
Over 130 km/t |
3 |
1 |
110 til og med 130 km/t |
10 |
9 |
Under 110 km/t |
5 |
5 |
Uoplyst |
8 |
6 |
På øvrige motorveje med vejarbejde, hastighedsgrænse lavere end 110 km/t mv. skete der i hele perioden 6 ulykker med 6 dræbte.
Den kortfattede ulykkesbeskrivelse, der findes i statistikken, indikerer, at hastigheden har været en ulykkesfaktor i flere af ulykkerne, men denne oplysning er langt fra dækkende.
Såfremt der ønskes en grundigere analyse baseret på politiets arkivmateriale, vil dette tidligst kunne gennemføres i løbet af nogle måneder, idet indhentning af rapporterne hos politiet tager tid. Gennemlæsning og vurdering af indholdet kræver også tid, afhængig af om den samlede havarikommission skal vurdere materialet, eller en mindre gruppe kan løse opgaven. Under alle omstændigheder forventes det ikke at give et dækkende resultat, så der kan gives et kvalificeret svar på, hvilke ulykker der kan tilskrives trafikanternes hastighed, og slet ikke hvilke ulykker, der kan tilskrives den øgede tilladte hastighed, som der bliver spurgt om.
Carina Christensen