Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. juli 2008

Dok.id       

J. nr.           453-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. juli 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 858 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 858:

 

"I forlængelse af TRU alm. del ‑ spm. 852 anmodes ministeren om at lade

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker specifikt og konkret gennemgå hver

enkel dødsulykke på motorvejene i Danmark i tidsrummet 1. maj 2004 til 1.

september 2005 og opdele hvilke, der er sket på 130 km/t strækninger og hvilke på strækninger med hastighedsbegrænsning på 110 km/t. Herunder bedes

oplyst, hvilke ulykker der konkret kan tilskrives hastigheder mellem 110 og 130

km/t som årsag til ulykken."

 

Svar:

 

Trafikudvalget har bedt om, at Havarikommissionen for Vejtrafikulykker specifikt og konkret gennemgår hver enkel dødsulykke på motorvejene i tidsrummet 1. maj 2004 til 1. september 2005.

 

Havarikommissionens normale arbejdsform er en dybdeanalyse af de undersøgte ulykker, hvor ulykkessted og involverede køretøjer undersøges for spor og skader straks efter ulykken, og hvor de involverede personer interviewes kort efter. Denne undersøgelsesform er ikke mulig 3-4 år efter, ulykkerne er sket. I dag har vi alene data fra statistikken og afhøringsrapporter hos politiet. Afhøringsrapporterne er dog slettet af politiets sagsbehandlingssystem POLSAS og derfor kun tilgængelige i arkiverne i de enkelte politikredse.

 

Ulykkesstatistikken indeholder politiets skøn for hastighederne i de fleste ulykker, men det er erfaringen i Havarikommissionen, at de skønnede hastigheder ofte er lavere end de hastigheder, der kan beregnes på baggrund af spor og skader på køretøjerne. Ulykkesstatistikken indeholder ikke en vurdering af om hastigheden har været en ulykkesfaktor. Erfaringsmæssigt kan en gennemlæsning af politiets afhøringsrapporter i nogle tilfælde give en indikation af mulige ulykkesfaktorer, men langt fra i alle ulykker.

 

Havarikommissionen har undersøgt ulykker på motorvejene, hvilket er dokumenteret i rapport 2 fra 2003. I 39 undersøgte ulykker havde 20 ulykker en ulykkesfaktor vedrørende hastighed. 6 havde for høj hastighed i forhold til hastighedsgrænsen og 14 havde for høj hastighed i forhold til sigt og føre.

 

En tilsvarende undersøgelse af ulykkerne i 2004-05 er af ovennævnte årsager desværre ikke mulig så lang tid efter ulykkerne.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen