|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            7. august 2008 Dok.id       698078 J. nr.          004-U18-577  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 30. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 856 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Med henvisning til DSB’s planer om at anskaffe og indsætte erstatningstog for de IC4-tog, der endnu ikke er blevet leveret fra Italien, bedes ministeren oplyse, hvorvidt det sikres, at disse erstatningstog lever op til de nyeste standarder (TSI) fra 2007/08 vedrørende tilgængelighed for personer med handicapâ€"
Jeg har henvendt mig til DSB som har oplyst mig, at den i spørgsmÃ¥let omtalte TSI (â€Kommissionens beslutning af 21. december 2007 vedrørende den tekniske specifikation for interoperabilitet for »bevægelseshæmmede« i det transeuropæiske jernbanesystem for konventionelle tog og højhastighedstogâ€) jf. gennemførelsesbestemmelserne i TSI'ens afsnit 7, ikke finder anvendelse pÃ¥ DSB's anskaffelse af dobbeltdækkere.
DSB har allerede 67 dobbeltdækkere i drift, hvorved indsættelsen af yderligere dobbeltdækkere muliggør udnyttelse af driftsfordele. Dertil kan det oplyses, at dobbeltdækkerne er tilgængelige for personer med handicap.
DSB har i øvrigt ikke registreret, at indretningen af dobbeltdækkerne har givet anledning til ønsker om ændringer fra personer med handicap eller fra deres organisationer. Dobbeltdækkerne har eksempelvis en indbygget handicaprampe, som gør det muligt at betjene kørestolskunder, der rejser fra stationer med perroner i højden mellem 380 og 755 mm over skinneoverkant.
Dobbeltdækkerne har ligeledes indbygget handicaptoilet i forbindelse med
flexarealet med en vendediameter på 1500 mm.
Jeg har noteret mig, at det er DSB vurdering, at gennemførelsesbestemmelserne ikke finder anvendelse på DSB's anskaffelse af dobbeltdækkere. Jeg vil i øvrigt benytte lejligheden til at understrege, at en hurtig fremdrift i anskaffelsen af erstatningsmateriel ligger mig meget på sinde.
Carina Christensen