Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 854 (Alm. del), som Folketingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Dan Bjerring

 


Spørgsmål nr. 854 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Thomas Jakobsen, Slagelse, vedr. hastighedsgrænser på de danske motorveje, jf. TRU alm. del - bilag 404 og herunder især kommentere, om det er korrekt, som det fremgår af 3. og 4. afsnit, at hastighedskontrollen er væsentligt reduceret.”

 

Svar:

 

Af Thomas Jakobsens henvendelse af 24. juni 2008 fremgår bl.a., at det er hans opfattelse, at folk kørte pænt, da den generelle hastighed på motorveje blev øget til 130 km/t, idet der var stor respekt for de intensiverede fartkontroller. Imidlertid sker der ifølge Thomas Jakobsen stort set ingen hastighedskontrol i dag, hvilket efter hans opfattelse er årsag til, at folk kører for stærkt.

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

 

”Politiets hastighedskontroller på motorveje sker som manuelle målrettede hastighedskontroller, herunder kontrol med laser og flyovervågning, som led i politiets almindelige præventive patruljering og ved anvendelse af Automatisk Trafikkontrol (alene i forbindelse med vejarbejde).

 

I forbindelse med, at den generelle hastighedsbegrænsning på visse motorveje med virkning fra den 30. april 2004 blev forhøjet til 130 km/t, blev der, som det var forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, foretaget en styrkelse af kontrol- og overvågningsindsatsen på motorveje, således at kontrollen mod grove trafikforseelser med særlig vægt på de farligste vejstrækninger blev intensiveret. Der blev på den baggrund fastsat særlige målkrav til manuelle målrettede hastighedskontroller på motorveje. Endvidere blev kontrolindsatsen styrket ved anvendelse af Automatisk Trafikkontrol i forbindelse med vejarbejder på motorveje.

 

Der blev opstillet målkrav for kontrollen på motorvej på to områder. Dels blev der fastsat et kontroltimeantal for laser- og flymålinger, dels et kontroltimeantal for anden målrettet kontrol. Sidstnævnte kategori omfattede anden målrettet kontrol, som f.eks. hastighedskontrol, for tæt kørsel mv.

 

For 2004 - 2006 ses følgende tal for målrettede kontroller:

 

 

 

 

20041

 

 

Laser/Fly-måling
A

Anden målrettet kontrol
B

Total
A+B

Kontrollerede
køretøjer

Kontrol-
timer 

Mandetimer2

Kontrollerede
køretøjer

Kontrol-
timer 

Mande-
timer

Kontrollerede
køretøjer

Kontrol-
timer 

Mandetimer

MÃ¥lkrav

542.500

3.500

 

79.580

2.300

 

622.080

5.800

 

Faktisk udført

368.486

2.380

8.471

37.843

3.861

4.982

406.329

6.241

13.453

 

2005

 

 

Laser/Fly-måling
A

Anden målrettet kontrol
B

Total
A+B

Kontrollerede
køretøjer

Kontrol-
timer 

Mandetimer

Kontrollerede
køretøjer

Kontrol-
timer 

Mande-
timer

Kontrollerede
køretøjer

Kontrol-
timer 

Mandetimer

MÃ¥lkrav

356.500

2.300

 

39.900

3.500

 

396.400

5.800

 

Faktisk udført

285.052

1.841

6.991

38.753

3.356

4.245

323.805

5.197

11.236

 

20063

 

 

Laser/Fly-måling
A

Anden målrettet kontrol
B

Total
A+B

MÃ¥lte
køretøjer

MÃ¥le-
timer

Mandetimer

Standsede
køretøjer

 

Mande-
timer

Standsede
køretøjer

Måletimer 

Mandetimer

MÃ¥lkrav

360.000

2.000

 

ingen målkrav

 

ingen målkrav

 

 

 

Faktisk udført

321.120

1.784

6.916

3.499

 

2.278

3.499

1.784

9.194

 

1) Fra 1. maj 2004 – 31. dec. 2004

2) Faktisk timeforbrug i forbindelse med de gennemførte kontroller

3) For 2006 blev der ikke fastsat specifikke målkrav til andre målrettede kontroller på motorvej end Laser/Fly-målinger    

 

Det bemærkes, at målkravene til målrettede hastighedskontroller på motorveje for 2004 og 2005 blev fastsat til antal kontrollerede køretøjer, hvilket vil sige samtlige køretøjer, der passerer målestedet, samt antal kontroltimer, der angiver det antal timer, hvor der blev gennemført kontrol. I 2006 blev denne opgørelsesmetode ændret, således at målkravene i stedet fastsættes til antal standsede/målte køretøjer, hvilket angiver det antal køretøjer, der faktisk bringes til standsning eller foretages måling på, samt faktisk ressourceforbrug (mand/timer), dvs. antal timer x antal polititjenestemænd på kontrolstedet. Dette gælder dog ikke for Laser-/Flymålinger, hvor målkravet er anført i måletimer, der defineres som den tid, en laser eller et fly er i funktion. Det er på den baggrund ikke umiddelbart muligt at sammenligne målopfyldelsen for 2006 med målopfyldelsen for de tidligere år.

 

I forbindelse med gennemførelse af politireformen blev der iværksat en større organisatorisk omlægning af politiets opgavevaretagelse på færdselsområdet, således at den politimæssige færdselskontrol varetages lokalt af de enkelte politikredse. I den forbindelse har Rigspolitiet i samarbejde med politikredsene opstillet mål for 2007 og 2008 for bl.a. omfanget af den målrettede hastighedskontrol på det samlede vejnet. For så vidt angår de målrettede hastighedskontroller i 2007 var målopfyldelsen 98 % i forhold til det fastsatte målkrav til måletimer - målkravet var 4.760 måletimer, mens det faktiske antal måletimer var 4.678. Der henvises i den forbindelse til besvarelsen af 7. februar 2008 af spørgsmål nr. 201 fra Folketingets Retsudvalg. Målkravet for 2008 er øget med ca. 2,5 % i forhold til målkravet for 2007. Der er ikke i 2007 og 2008 fastsat særskilte målkrav til kontrollen på motorveje.

 

Det tilføjes, at Rigspolitiet ikke er i besiddelse af statistiske oplysninger om antallet af hastighedskontroller på motorveje, som er gennemført som led i politiets almindelige præventive patruljering.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.