|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. oktober 2008 Dok.id       691095      J. nr.          004-U18-567  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 831 (TRU alm. del), som jeg hermed besvarer. Der er tidligere oversendt foreløbige svar hhv. den 26. juni og den 20. august.
"Ministeren bedes oplyse, hvilke konkrete initiativer, der er, eller vil blive, truffet af ministeren, Banedanmark, DSB, Arriva, Regionerne m.fl. for at leve op til regulativet, jf. forrige spørgsmål, i forhold til personer med handicap, på det tidspunkt, hvor det træder i kraft."
Forordning 1371/2007 træder i kraft med virkning fra 3. december 2009.
Forordningen opererer i tre niveauer jf. artikel 2 stk. 3, 4 og 5, med
• nogle få obligatoriske bestemmelser,
• en mulighed for at undtage jernbanetrafik i byer, forstæder og
   regioner og
• en mulighed for at undtage al indenlandsk jernbanetrafik.
Ministeriet er i øjeblikket i gang med overvejelser om, hvorvidt undtagelsesbestemmelserne i forordningen skal benyttes og i bekræftende fald i hvilken udstrækning. Indtil denne beslutning er truffet, er det ikke for operatørerne fuldstændigt klart, om deres tiltag er udtømmende.
Jeg har anmodet om bidrag til besvarelse af spørgsmålet hos: Banedanmark, DSB, Arriva, Movia, Sydtrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab, Hovedstadens lokalbaner A/S, Lemvigbanen, Lokalbanen A/S, A/S Lollandsbanen, Nordjyske jernbaner A/S, Odderbanen og Vestsjællands lokalbaner A/S
Følgende har bidraget til besvarelsen: Banedanmark, DSB, Arriva, Movia (der er hovedaktionær i, og tillige fører administrativt og økonomisk tilsyn med jernbaneselskaberne Lokalbanen A/S, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Vestsjællands Lokalbaner A/S og A/S Lollandsbanen), Midtjyske Jernbaner A/S (på vegne af Odderbanen og Lemvigbanen) og Nordjyske Jernbaner A/S.
Det skal bemærkes, at selskaberne løbende arbejder på at sørge for gode forhold for handicappede, hvorfor de nedenstående forbedringer ikke alene har deres udspring i den nye forordning.
Banedanmark har konkret planer om følgende initiativer:
I aftale om trafik af 26. okt. 2006 blev det endvidere besluttet at udskifte nedslidte skærme, ure og højttalere til nyt og teknologisk fremtidssikret. Dette vil medvirke til, at læsbarheden på skærmene bliver forbedret og taleforståeligheden via højttalerne øges.
DSB
Det er på nuværende tidspunkt DSB’s opfattelse, at den Handicapservice, som DSB i dag tilbyder, modsvarer eller i al væsentlighed modsvarer de krav, der er opstillet i forordningen, herunder blandt andet adgangen til at bestille befordring med tog op til 48 timer før afrejse, jf. artikel 24, og adgangen til assistance i forbindelse med togrejser.
DSB og Transportministeriet vil, i forbindelse med overvejelsen om undtagelsesbestemmelserne, foretage en gennemgang af, om DSB i alle henseender lever op til forordningen.
Arriva
Arrivas togdrift foregår i henhold til kontrakt med Trafikstyrelsen for jernbane og færger. I kontrakten forpligtes Arriva af en række krav og vilkår, som opstilles af myndighederne, herunder service til personer med handicap. Disse forpligtelser er indarbejdet i forretningsbetingelserne for Arriva, og er for handicapservice i øvrigt enslydende for Arriva og DSB, hvorfor der også henvises til ovenstående afsnit om DSB.
Det skal bemærkes, at i udbudsbetingelserne for den nye kontrakt startende i 2010 er der henvist til forordningen, idet den vil være gældende, når den nye kontraktperiode starter i slutningen af 2010.
Movia
Der er for samtlige lokalbanestrækningers (Lokalbanen A/S , Hovedstadens Lokalbaner A/S, Vestsjællands Lokalbaner A/S og A/S Lollandsbanen) vedkommende enten igangsat eller besluttet igangsat moderniseringsprogrammer, omhandlende anskaffelse af nyt/nyere togmateriel samt opgradering af infrastrukturen.
Â
Disse moderniseringer lever efter Movias opfattelse op til både den beskrevne forordning 1371/2007, samt TSI'er vedrørende transport af bevægelseshæmmede.
Â
Således er de leverede tog indrettet med lavgulvsområder samt handicapegnede ind- og udstigningsforhold.
Â
Ved ny- og ombygning af stationsanlæg, herunder perroner, etableres der adgangsveje, hvor der tages hensyn til handicappede, ligesom der er fokus på handicapegnethed ved etablering af billetautomater og lignende.
Midtjyske jernbaner
Midtjyske jernbaner vil gøre tiltag til at kunne leve op til forordningens artikel 19.1 ifølge hvilken man under aktiv inddragelse af repræsentative organisationer for handicappede og bevægelseshæmmede personer finder eller fastsætter ikke-diskriminerende adgangsregler for befordring af handicappede og bevægelseshæmmede personer.
Nordjyske Jernbaner
Nordjyske Jernbaner, som dækker Skagensbanen og Hirtshalsbanen kører udelukkende med togmateriel, der er indrettet med lavgulvsområder samt handicapvenlige ind- og udstigningsforhold. Alle togsæt er udstyret med en rampe, der letter adgangen mellem perron og tog.
Fra 2006 til foråret 2008 er alle standsningssteder ombygget med nye perroner i rigtig højde og med handicapegnede adgangsveje.
Billetmaskiner og informationstavler er ligeledes opsat og indrettet under hensyntagen til handicapegnethed.
Transportministeriet vil som nævnt snarest muligt tage stilling til i hvilket omfang undtagelsesmulighederne i forordning 1371/2007 skal tages i brug. Forordningen træder i kraft med virkning fra den 3. december 2009.
Lars Barfoed