|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. januar 2008 J. nr.          004-U18-287  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 83 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes tilsende udvalget en statistisk oversigt, der belyser de regionale forskelle m.h.t. til forsinkelser på de jernbanestrækninger, DSB betjener og de erstatninger, der i den forbindelse er blevet udbetalt.
Herunder bedes der indgå oplysninger om:
· Forsinkelser, fordelt på regioner eller delstrækninger, afhængig af hvordan det statistiske materiale er tilgængeligt.
· Ansøgte og udbetalte erstatninger som følge af forsinkelser, i henhold til rejsegarantiordningen, fordelt på regioner eller delstrækninger som beskrevet ovenfor.
· Udbetalte erstatninger til personer tilmeldt pendlerordningen, som følge af forsinkelser, fordelt på regioner eller delstrækninger som beskrevet ovenfor."
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, og på baggrund af DSB’s oplysninger kan jeg i nedenstående tabel 1 give en oversigt over rettidigheden i 2007 fordelt på måneder og strækninger.
Strækning |
2007 |
||||||||||||||
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Maj |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
||||
Rettidighed (pct.) |
|||||||||||||||
København - Helsingør |
94,9 |
94,4 |
94,2 |
93,8 |
92,6 |
86,4 |
89,1 |
83,2 |
86,2 |
81,9 |
85,5 |
94,7 |
|||
København - Kastrup |
94,2 |
94,3 |
92,8 |
92,2 |
90,9 |
78,8 |
83,4 |
82,3 |
83,2 |
83,2 |
87,5 |
92,5 |
|||
København - Roskilde |
91,3 |
89,6 |
86,2 |
88,0 |
89,1 |
80,4 |
89,4 |
88,3 |
85,3 |
87,9 |
84,8 |
91,9 |
|||
København - Kalundborg |
86,6 |
85,3 |
85,1 |
88,4 |
87,9 |
80,2 |
85,2 |
86,0 |
83,0 |
84,8 |
82,6 |
92,1 |
|||
København - Nykøbing F |
91,3 |
91,2 |
89,3 |
86,4 |
89,4 |
74,2 |
86,7 |
90,2 |
82,1 |
88,8 |
82,2 |
83,7 |
|||
Roskilde - Køge - Næstved |
97,5 |
96,7 |
98,9 |
98,8 |
99,1 |
94,5 |
97,9 |
97,9 |
98,9 |
97,0 |
96,9 |
98,3 |
|||
København - Odense |
91,5 |
90,5 |
81,2 |
88,3 |
87,5 |
82,7 |
91,7 |
88,7 |
88,6 |
89,9 |
88,0 |
93,7 |
|||
København - Ringsted |
91,1 |
89,1 |
83,4 |
87,3 |
88,0 |
78,0 |
89,3 |
88,6 |
84,3 |
87,7 |
83,7 |
89,9 |
|||
Odense - Fredericia |
94,3 |
93,9 |
88,9 |
91,4 |
90,6 |
86,5 |
94,5 |
90,9 |
90,3 |
92,3 |
91,8 |
95,4 |
|||
Odense - Svendborg |
96,6 |
95,3 |
96,7 |
95,6 |
88,8 |
93,2 |
97,7 |
96,7 |
88,8 |
94,5 |
97,7 |
97,3 |
|||
Kolding – Padborg/Sønderborg |
95,2 |
93,5 |
95,4 |
94,4 |
89,0 |
90,9 |
94,3 |
93,9 |
95,4 |
92,9 |
93,3 |
95,3 |
|||
Kolding - Esbjerg |
97,0 |
96,6 |
96,6 |
95,8 |
87,1 |
90,0 |
95,5 |
93,6 |
94,4 |
94,0 |
93,9 |
97,3 |
|||
Kolding - Fredericia – Vejle |
94,1 |
95,4 |
93,6 |
92,9 |
93,9 |
90,4 |
95,3 |
92,8 |
92,1 |
93,4 |
93,0 |
96,1 |
|||
Fredericia - Struer |
79,7 |
94,6 |
94,6 |
90,9 |
88,5 |
89,9 |
97,3 |
95,7 |
95,3 |
93,8 |
90,2 |
93,8 |
|||
Fredericia - Ã…rhus |
93,0 |
94,4 |
91,0 |
88,9 |
90,2 |
87,1 |
91,8 |
87,5 |
87,3 |
90,4 |
89,4 |
94,8 |
|||
Ã…rhus - Aalborg |
96,9 |
94,5 |
93,4 |
93,4 |
84,5 |
89,6 |
92,9 |
87,8 |
80,4 |
89,1 |
80,9 |
94,4 |
|||
Aalborg - Frederikshavn |
95,6 |
93,2 |
97,5 |
98,8 |
95,5 |
86,9 |
98,2 |
96,2 |
95,2 |
90,4 |
89,1 |
97,5 |
|||
Århus - Grenå |
95,7 |
95,3 |
97,2 |
97,6 |
97,9 |
97,2 |
94,9 |
96,3 |
89,0 |
67,7 |
84,6 |
95,8 |
|||
I anden del af spørgsmÃ¥let henvises der til â€rejsetidsgarantiordningenâ€. Herved forstÃ¥r jeg, at der tænkes pÃ¥ DSB’s â€basis rejsetidsgarantiâ€. Udbetalinger af godtgørelse pÃ¥ grund heraf kan dog ikke henføres til en bestemt strækning, som det er tilfældet for pendlerrejsetidsgarantien. Det skyldes, at det er ankomsten til bestemmelsesstationen, der er afgørende for, at man er berettiget til godtgørelse. En forsinkelse i Nordjylland kan sÃ¥ledes f.eks. medføre, at en kunde kommer forsinket til København, selv om kunden ankommer til København med et rettidigt tog.
Med DSB basis rejsetidsgaranti kan man enten vælge at få en ny billet til samme rejse, eller man kan vælge at få udbetalt kompensation. I 2007 er der udbetalt 2.061.132 kr. i kontant kompensation efter basis rejsetidsgarantien.
Når kunder får udbetalt kompensation efter pendlerrejsetidsgarantien sker det for én valgt målestrækning og ud fra kompensationsprocenter, der opgøres med udgangspunkt i togenes rettidighed og pålidelighed i forhold til de udmeldte målsætninger. Rettidigheden på en given strækning er den andel af togene, som ankommer indenfor 5.59 minutter efter planlagt ankomst. Pålideligheden på en given strækning er den andel af faktiske gennemførte tog i forhold til køreplanen. Dvs. tog, der ikke er blevet aflyst.
På 18 udvalgte fjern- og regionaltogsstrækninger måles både på rettidigheden og pålideligheden. På 8 S-togsstrækninger måles kun på pålideligheden. For hver 1 % dårligere rettidighed/pålidelighed end målsætningen, kompenserer DSB med 1 % af prisen på togkortet. I nedenstående tabel findes kompensationsprocenter i 2007 fordelt på måneder og strækninger samt den udbetalte kompensation i 2007 fordelt på strækninger.
Strækning |
2007 |
||||||||||||
Jan |
Feb |
Mar |
Apr |
Maj |
Jun |
Jul |
Aug |
Sep |
Okt |
Nov |
Dec |
Udbetalt kompensation i 2007 (kr.) |
|
Kompensationsprocent (pct.) |
|
||||||||||||
København – Helsingør |
0 |
0 |
3 |
2 |
1 |
7 |
4 |
13 |
9 |
14 |
10 |
0 |
1.483.031 |
København – Kastrup |
0 |
0 |
2 |
6 |
1 |
14 |
9 |
14 |
11 |
10 |
6 |
0 |
156.543 |
København – Roskilde |
0 |
1 |
3 |
3 |
0 |
10 |
0 |
2 |
6 |
2 |
6 |
0 |
888.250 |
København - Kalundborg |
6 |
7 |
7 |
4 |
5 |
12 |
7 |
7 |
9 |
8 |
10 |
0 |
1.295.185 |
København – Nykøbing F |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
16 |
3 |
0 |
7 |
1 |
7 |
6 |
1.323.672 |
Roskilde - Køge - Næstved |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
38.563 |
København – Odense |
0 |
0 |
7 |
1 |
1 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.282.390 |
København – Ringsted |
0 |
0 |
5 |
2 |
0 |
11 |
0 |
0 |
4 |
1 |
5 |
0 |
615.386 |
Odense – Fredericia |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
81.396 |
Odense – Svendborg |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
2 |
0 |
0 |
5 |
0 |
0 |
0 |
64.919 |
Kolding – Padborg/ Sønderborg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.865 |
Kolding – Esbjerg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11.608 |
Kolding - Fredericia – Vejle |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.105 |
Fredericia – Struer |
11 |
0 |
0 |
0 |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18.960 |
Fredericia – Århus |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
125.768 |
Århus – Aalborg |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
4 |
0 |
1 |
8 |
0 |
8 |
0 |
138.400 |
Aalborg - Frederikshavn |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
0 |
11.608 |
Århus – Grenå |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
25 |
7 |
0 |
9.815 |
Valby - Nørreport - Hellerup |
1 |
3 |
0 |
0 |
0 |
5 |
3 |
2 |
4 |
1 |
0 |
1 |
187.373 |
Hellerup - Flintholm - Ny Ellebjerg |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
36.836 |
Valby - Høje Taastrup |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
2 |
1 |
3 |
1 |
1 |
1 |
205.897 |
Dybbølsbro – Køge |
0 |
4 |
1 |
0 |
0 |
4 |
1 |
1 |
4 |
1 |
0 |
1 |
883.690 |
Valby – Frederikssund |
3 |
4 |
0 |
0 |
0 |
5 |
4 |
2 |
5 |
2 |
0 |
2 |
528.332 |
Hellerup - Klampenborg |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
3 |
1 |
1 |
3 |
3 |
1 |
3 |
25.601 |
Svanemøllen – Farum |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
5 |
6 |
2 |
5 |
3 |
2 |
1 |
204.502 |
Hellerup – Hillerød |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
4 |
2 |
1 |
3 |
0 |
0 |
0 |
501.405 |
Carina Christensen