Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. januar 2008

J. nr.           004-U18-287

  

 

Trafikudvalget har i brev af 14. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 83 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 83:

 

"Ministeren bedes tilsende udvalget en statistisk oversigt, der belyser de regionale forskelle m.h.t. til forsinkelser på de jernbanestrækninger, DSB betjener og de erstatninger, der i den forbindelse er blevet udbetalt.

Herunder bedes der indgå oplysninger om:

·         Forsinkelser, fordelt pÃ¥ regioner eller delstrækninger, afhængig af hvordan det statistiske materiale er tilgængeligt.

·         Ansøgte og udbetalte erstatninger som følge af forsinkelser, i henhold til rejsegarantiordningen, fordelt pÃ¥ regioner eller delstrækninger som beskrevet ovenfor.

·         Udbetalte erstatninger til personer tilmeldt pendlerordningen, som følge af forsinkelser, fordelt pÃ¥ regioner eller delstrækninger som beskrevet ovenfor."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, og på baggrund af DSB’s oplysninger kan jeg i nedenstående tabel 1 give en oversigt over rettidigheden i 2007 fordelt på måneder og strækninger.

 

 

 

 

 

 

Strækning

2007

Jan

Feb

Mar

Apr

Maj

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Rettidighed (pct.)

København - Helsingør

94,9

94,4

94,2

93,8

92,6

86,4

89,1

83,2

86,2

81,9

85,5

94,7

København - Kastrup

94,2

94,3

92,8

92,2

90,9

78,8

83,4

82,3

83,2

83,2

87,5

92,5

København - Roskilde

91,3

89,6

86,2

88,0

89,1

80,4

89,4

88,3

85,3

87,9

84,8

91,9

København - Kalundborg

86,6

85,3

85,1

88,4

87,9

80,2

85,2

86,0

83,0

84,8

82,6

92,1

København - Nykøbing F

91,3

91,2

89,3

86,4

89,4

74,2

86,7

90,2

82,1

88,8

82,2

83,7

Roskilde - Køge - Næstved

97,5

96,7

98,9

98,8

99,1

94,5

97,9

97,9

98,9

97,0

96,9

98,3

København - Odense

91,5

90,5

81,2

88,3

87,5

82,7

91,7

88,7

88,6

89,9

88,0

93,7

København - Ringsted

91,1

89,1

83,4

87,3

88,0

78,0

89,3

88,6

84,3

87,7

83,7

89,9

Odense - Fredericia

94,3

93,9

88,9

91,4

90,6

86,5

94,5

90,9

90,3

92,3

91,8

95,4

Odense - Svendborg

96,6

95,3

96,7

95,6

88,8

93,2

97,7

96,7

88,8

94,5

97,7

97,3

Kolding –

Padborg/Sønderborg

95,2

93,5

95,4

94,4

89,0

90,9

94,3

93,9

95,4

92,9

93,3

95,3

Kolding - Esbjerg

97,0

96,6

96,6

95,8

87,1

90,0

95,5

93,6

94,4

94,0

93,9

97,3

Kolding - Fredericia – Vejle

94,1

95,4

93,6

92,9

93,9

90,4

95,3

92,8

92,1

93,4

93,0

96,1

Fredericia - Struer

79,7

94,6

94,6

90,9

88,5

89,9

97,3

95,7

95,3

93,8

90,2

93,8

Fredericia - Ã…rhus

93,0

94,4

91,0

88,9

90,2

87,1

91,8

87,5

87,3

90,4

89,4

94,8

Ã…rhus - Aalborg

96,9

94,5

93,4

93,4

84,5

89,6

92,9

87,8

80,4

89,1

80,9

94,4

Aalborg - Frederikshavn

95,6

93,2

97,5

98,8

95,5

86,9

98,2

96,2

95,2

90,4

89,1

97,5

Århus - Grenå

95,7

95,3

97,2

97,6

97,9

97,2

94,9

96,3

89,0

67,7

84,6

95,8

 

I anden del af spørgsmålet henvises der til ”rejsetidsgarantiordningen”. Herved forstår jeg, at der tænkes på DSB’s ”basis rejsetidsgaranti”. Udbetalinger af godtgørelse på grund heraf kan dog ikke henføres til en bestemt strækning, som det er tilfældet for pendlerrejsetidsgarantien. Det skyldes, at det er ankomsten til bestemmelsesstationen, der er afgørende for, at man er berettiget til godtgørelse. En forsinkelse i Nordjylland kan således f.eks. medføre, at en kunde kommer forsinket til København, selv om kunden ankommer til København med et rettidigt tog.

 

Med DSB basis rejsetidsgaranti kan man enten vælge at få en ny billet til samme rejse, eller man kan vælge at få udbetalt kompensation. I 2007 er der udbetalt 2.061.132 kr. i kontant kompensation efter basis rejsetidsgarantien.

 

Når kunder får udbetalt kompensation efter pendlerrejsetidsgarantien sker det for én valgt målestrækning og ud fra kompensationsprocenter, der opgøres med udgangspunkt i togenes rettidighed og pålidelighed i forhold til de udmeldte målsætninger. Rettidigheden på en given strækning er den andel af togene, som ankommer indenfor 5.59 minutter efter planlagt ankomst. Pålideligheden på en given strækning er den andel af faktiske gennemførte tog i forhold til køreplanen. Dvs. tog, der ikke er blevet aflyst.

 

På 18 udvalgte fjern- og regionaltogsstrækninger måles både på rettidigheden og pålideligheden. På 8 S-togsstrækninger måles kun på pålideligheden. For hver 1 % dårligere rettidighed/pålidelighed end målsætningen, kompenserer DSB med 1 % af prisen på togkortet. I nedenstående tabel findes kompensationsprocenter i 2007 fordelt på måneder og strækninger samt den udbetalte kompensation i 2007 fordelt på strækninger.

 

Strækning

2007

Jan

Feb

Mar

Apr

Maj

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

Udbetalt

kompensation i 2007 (kr.)

Kompensationsprocent (pct.)

 

København – Helsingør

0

0

3

2

1

7

4

13

9

14

10

0

1.483.031

København – Kastrup

0

0

2

6

1

14

9

14

11

10

6

0

156.543

København – Roskilde

0

1

3

3

0

10

0

2

6

2

6

0

888.250

København - Kalundborg

6

7

7

4

5

12

7

7

9

8

10

0

1.295.185

København –

Nykøbing F

0

0

0

3

0

16

3

0

7

1

7

6

1.323.672

Roskilde - Køge - Næstved

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

38.563

København – Odense

0

0

7

1

1

6

0

0

0

0

0

0

1.282.390

København – Ringsted

0

0

5

2

0

11

0

0

4

1

5

0

615.386

Odense – Fredericia

0

0

0

0

0

2

0

0

0

0

0

0

81.396

Odense – Svendborg

0

0

0

0

6

2

0

0

5

0

0

0

64.919

Kolding – Padborg/

Sønderborg

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

6.865

Kolding – Esbjerg

0

0

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

11.608

Kolding - Fredericia – Vejle

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2.105

Fredericia – Struer

11

0

0

0

2

1

0

0

0

0

0

0

18.960

Fredericia – Århus

0

0

0

0

0

5

0

1

1

0

0

0

125.768

Århus – Aalborg

0

0

0

0

4

4

0

1

8

0

8

0

138.400

Aalborg - Frederikshavn

0

2

0

0

0

8

0

0

0

1

2

0

11.608

Århus – Grenå

0

0

0

0

0

0

0

0

2

25

7

0

9.815

Valby - Nørreport - Hellerup

1

3

0

0

0

5

3

2

4

1

0

1

187.373

Hellerup - Flintholm - Ny Ellebjerg

0

4

0

0

0

3

0

0

4

0

0

0

36.836

Valby - Høje Taastrup

0

0

0

0

0

4

2

1

3

1

1

1

205.897

Dybbølsbro – Køge

0

4

1

0

0

4

1

1

4

1

0

1

883.690

Valby – Frederikssund

3

4

0

0

0

5

4

2

5

2

0

2

528.332

Hellerup - Klampenborg

0

4

0

0

0

3

1

1

3

3

1

3

25.601

Svanemøllen – Farum

1

1

0

0

0

5

6

2

5

3

2

1

204.502

Hellerup – Hillerød

0

1

0

0

0

4

2

1

3

0

0

0

501.405

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen