Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. juni 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-565

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 828 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 828:

 

"Ministeren bedes tilsende udvalget en status for signalerne på Svendborgbanen."

Svar:

 

I perioden 2001-2003 blev der gennemført et opgraderingsprojekt på Svendborgbanen med det formål at øge togfrekvensen og strækningshastigheden. I den forbindelse blev der også foretaget visse ændringer i signalanlæggene på Svendborgbanen.

Som en konsekvens af indførelsen af den højere strækningshastighed blev der af hensyn til sikkerheden foretaget en række sikringstekniske ændringer i overkørselsanlæggene. Herudover blev der implementeret ATC-togstop, som er et sikkerhedssystem, der automatisk forhindrer et tog i at køre forbi et rødt stopsignal.  

Efter gennemførelsen af opgraderingsprojektet på Svendborgbanen kunne der konstateres et relativt højere antal påvirkede tog end i tiden før opgradetingsprojektet, og den primære årsag hertil var fejl i sikringsanlæggene. Derfor iværksatte Transportministeriet i maj 2005 en handlingsplan med det formål at stabilisere driftssituationen ved at nedbringe antallet af fejl i sikringsanlæggene på Svendborgbanen. Som det fremgår af min besvarelse af TRU 689 har handlingsplanen bidraget til at nedbringe antallet af sikringstekniske fejl med driftsforstyrrelser på Svendborgbanen.

Med trafikaftalen i 2006 blev der truffet en principbeslutning om en fuldstændig udskiftning af signalerne på Banedanmarks net inden udgangen af 2020. Dette omfatter også Svendborgbanen. Banedanmark er ved at forberede et uddybende beslutningsgrundlag herom, der forventes fremlagt i efteråret 2008.

 Med venlig hilsen

 

Carina Christensen