|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. juni 2008 Dok.id       689671 J. nr.          004-U18-564  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 11. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 825 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere debatindlæggene på Ingeniørens hjemmeside, www.ing.dk under artiklen "Billeder ryster professor: IC4-togene forfalder på italiensk fabrik" om rustproblematikken på IC4-togene i Italien, hvor det fremgår, at man ikke i det italienske klima bør opbevare ting i plastik som det er tilfældet med IC4-togene samt at tonstunge tog ikke kan stå stille i årevis uden, at det giver skade på hjulene."
Indledningsvist kan jeg nævne, at DSB har oplyst, at der i den førte debat i dagspressen har været anført nogle fejlagtige forhold. Det kan således oplyses, at vognkasserne til IC4 er lavet af aluminium, og det giver derfor ingen mening at tale om rustangreb og rustskader på vognkasserne. Endvidere har der været billeder fremme, som viser rustdannelse på værkstedsbogier. Disse bogier er ikke en del af IC4 toget, men anvendes af AnsaldoBreda til transport og opbevaring af togvogne i produktion. Der er således ikke tale om korrisionsskader eller forfald af togets bærende konstruktioner, ligesom togets egne bogier ikke benyttes til opbevaring af vognkasserne. Bogierne opbevares separat uden anden last end deres egenvægt.
DSB har gennem den senere del af leveranceforløbet haft fokus på korrekt opbevaring af togene i Italien. I foråret 2008 tog DSB kontakt til Lloyds, der efterfølgende er hyret som uvildig part med henblik på fastlæggelse af aktiviteter, som skal gennemføres for at sikre kvaliteten af vognkasserne inden færdigproduktion. Dette arbejde er i gang for øjeblikket.
De tog, som står opmagasineret i Italien, er leverandørens, og ikke DSB’s. DSB er ikke bekendt med, at der skulle være rustproblemer på de opmagasinerede IC4-tog af en karakter, som skulle kunne give problemer i forhold til leverancen af togene.
Carina Christensen