Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. august 2008

Dok.id        689455

J. nr.           004-U18-560

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 820 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 820:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvad tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroen alt andet lige vil blive forlænget til, hvis man sænkede broafgiften for biler til henholdsvis 150 kr. og 175 kr. (samt en tilsvarende sænkning for motorcykler)."

Svar:

Med henvisning til min foreløbige besvarelse af spørgsmål 820 af 27. juni 2008 skal jeg hermed give min endelige besvarelse af spørgsmålet.

I henhold til A/S Storebælts seneste årsregnskab forventes Storebæltsforbindelsen i dag at være gældfri i 2024, dvs. 26 år efter åbningen af vejforbindelsen over Storebælt.

Sund & Bælt Holding A/S har foretaget en alt andet lige-beregning af konsekvensen for den forventede tilbagebetalingstid for Storebæltsforbindelsen af en nedsættelse af taksten for personbiler til 150 kr. hhv. 175 kr. samt en tilsvarende nedsættelse for motorcykler.

Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at beregningerne viser, at en reduktion af taksten for personbiler på Storebælt fra de nuværende 205 kr. inkl. moms til 175 kr. inkl. moms alt andet lige medfører, at den forventede tilbagebetalingstid for Storebæltsforbindelsen forøges med 2 år fra 26 år til 28 år fra åbningen af vejforbindelsen i 1998.

Sund & Bælt Holding A/S’ beregninger viser endvidere, at en reduktion af taksten for personbiler fra 205 kr. inkl. moms til 150 kr. inkl. moms alt andet lige medfører, at den forventede tilbagebetalingstid for Storebæltsforbindelsen forøges med 4 år fra 26 år til 30 år.

Der er tale om alt andet lige-beregninger. Der er derfor ikke taget højde for konsekvenserne for færgefarten på Kattegat og mellem Spodsbjerg og Tårs. Mols-Linien A/S besejler i dag de tre Kattegatruter Odden–Ebeltoft, Odden–Århus og Kalundborg–Århus på kommercielt grundlag.

Hvorvidt sejladsen på Kattegat fortsat vil kunne besejles på kommercielt grundlag ved de takstnedsættelser, der er grundlaget for alt andet lige-beregningerne, er uvist.

Sund & Bælt Holding A/S anser det for tvivlsomt, om der kan opretholdes kommerciel færgesejlads på Kattegat, hvis Storebæltstaksten for personbiler nedsættes til 150 kr. inkl. moms. Det vil få den konsekvens, at A/S Storebælt i henhold til lov om færgefart skal sikre fortsat besejling på Kattegat. Det vil påføre selskabet udgifter, der vil forlænge tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen.

A/S Storebælt havde ved udgangen af 2007 en samlet nettogæld på 31,5 mia. kr.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen