|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            27. juni 2008 Dok.id       689455 J. nr.          004-U18-560  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 11. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 819 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroen ikke er steget som forventet i forbindelse med sænkningen af broafgiften i 2005 og i bekræftende fald bedes årsagerne hertil oplyst."
Før taksterne på Storebæltsforbindelsen blev nedsat i juni 2005 var den forventede tilbagebetalingstid for gælden i A/S Storebælt 25 år. På baggrund af takstnedsættelsen ændredes den forventede tilbagebetalingstid for gælden i A/S Storebælt til 33 år, dvs. at skønnet for den forventede tilbagebetalingstid blev forlænget med 8 år.
Den forventede tilbagebetalingstid for den faste forbindelse over Storebælt er i dag 26 år. Tilbagebetalingstiden er således længere, end før Storebæltstaksterne blev nedsat, men er dog ikke steget så meget som forventet. Sund & Bælt Holding A/S angiver flere årsager til, at den forventede tilbagebetalingstid ikke er steget så meget som forventet.
Storebæltsforbindelsens indtjening har som følge af en gunstig trafikudvikling været bedre end forventet. Trafikken er siden 2005 vokset mere end forventet.
En anden årsag til, at tilbagebetalingstiden ikke er steget så meget som forventet, er, at Sund & Bælt Holding A/S fra 2005 til 2007 har refinansieret en del af lånene til en meget gunstig rente. Finansieringen af Storebæltsforbindelsen er med andre ord baseret på lån med et historisk lavt renteniveau.
Endelig er udgifterne til garantien for fortsat færgedrift på Kattegat og mellem Spodsbjerg og Tårs lavere end forventet i september 2005. Det skyldes, at det i september 2005 var forudsat, at garantien for fortsat færgefart på Kattegat ville blive udløst på grund af takstnedsættelsen.
Carina Christensen