Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. juni 2008

Dok.id        689028

J. nr.           004-u18-557

  

 

Trafikudvalget har i brev af 10. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 816 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 816:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. juni 2008 fra Bornholms Passagerforening vedr. færgebetjening af Bornholm, jf. TRU alm. del - bilag 388"

Svar:

 

Jeg er af udvalget blevet bedt om at besvare en henvendelse fra Bornholms Passagerforening, der omhandler en række meget forskellige forhold omkring færgeudbuddet af den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm.

 

Det første punkt, jeg vil forholde mig til, er reguleringsmekanismens 90 % krav. Jeg vil i den forbindelse orientere Trafikudvalget om, at det møde, der omtales i brevet, blev afholdt her i mit ministerium, og foruden Trafikstyrelsen var repræsentanter fra departementet til stede. Jeg kender derfor udmærket til de bornholmske synspunkter.

 

Reguleringsmekanismen er ikke designet til at sikre, at der indsættes en ekstra hurtigfærgeafgang det efterfølgende år, hvis enkelte passagerer oplever, at en bestemt afgang er udsolgt på en dag, hvor der på de øvrige afgange samme dag er ledig kapacitet. Reguleringsmekanismen tager i stedet højde for efterspørgslen over hele dagen, hvilket giver en langt mere ansvarlig miljøprofil.

Jeg kan derfor heller ikke i fremtiden garantere, at ingen vil opleve en udsolgt afgang med færgen til Bornholm. Jeg vil hertil gerne bemærke, at kapaciteten på det øvrige danske trafiknet heller ikke er dimensioneret efter det tidspunkt, på den dag i året, hvor der er allerflest rejsende.

I brevet nævnes, at alene enkelte afgange på dagen bør opfattes som samfundsbegrundede og derfor skal tælle med i opgørelsen af udsolgte færger. Jeg bliver hertil nødt til at understrege, at staten kun yder støtte til samfundsbegrundet færgesejlads, og derfor er alt sejlads i udbuddet af den færgebetjening af Bornholm samfundsbegrundet.

Med hensyn til tilrettelæggelsen af sejlplanen kan jeg oplyse, at udbuddet bygger på en nettokontrakt, hvor rederen beholder billetindtægterne. Jeg kan derfor ikke se, hvorfor rederen ikke vil designe en sejlplan, der er til gavn for flest mulige på Bornholm. Jeg kan endvidere oplyse, at sejlplanen skal godkendes af Trafikstyrelsen efter forudgående høring i Kontaktrådet.

I brevet rejses spørgsmålet om miljøpåvirkning, og jeg vil igen gøre opmærksom på, at de såkaldte fregatfæger på en sejltur mellem Rønne og Ystad ikke udleder mindre CO2 end moderne hurtigfærger.

Hvis man vil opnå en mindre miljøpåvirkning ved sejlads med fregatfærger, vil det derfor kræve, at dagskapaciteten samles på meget få daglige afgange, hvilket medfører en dårligere betjening af Bornholm. En væsentlig del af året kan efterspørgslen klares med en enkelt daglig afgang. Jeg kan ikke se, at et sådant tiltag er konsistent med hverken Kontaktrådets eller Bornholms Passagerforenings øvrige indstillinger til færgebetjeningen.

Jeg bliver som en kommentar til brevet også igen nødt til at minde om, at det var bornholmernes egen beslutning ikke at overtage trafikkøberansvaret, og at jeg heller ikke i fremtiden vil stille mig i vejen for, at Bornholm selv påtager sig ansvaret for udbuddet af den samfundsbegrundede færgebetjening.

Bornholm får med det nye udbud blandt meget andet mere kapacitet på de store rejsedage samt langt flere attraktive afgange med en kort overfartstid. Jeg vil derfor gerne gentage, at jeg fortsat mener, at tilgængeligheden til og fra Bornholm bliver øget i det kommende udbud.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen