|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            27. juni 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-554  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 805 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan transportministeren fremvise udvalget beregninger af procentvise ændringer i reelle priser af omkostningerne ved at rejse med (a) en privat bil, (b) bus, og (c) tog fra henholdsvis (i) 1993-2001 og (ii) 2001-2008, i forhold til priserne i 2008? Hvis det ikke er muligt at foretage beregninger fra 2008, anmodes om beregninger fra de senest mulige år, eksempelvis 2007. Sammenligningerne bedes gjort ud fra den gennemsnitlige lønudvikling. Forudsætningerne, som ligger til grund for beregningerne, bedes desuden vedlagt."
Der foreligger endnu ikke tal for 2008. Derfor er der i nedenstÃ¥ende tabeller taget udgangspunkt i 2007. Â
Der findes to forskellige metoder til at beregne forbrugerpriserne. Den ene metode er det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks, hvor der findes tal tilgængelige fra 1996. Denne opgørelse indeholder desværre ikke tal for personbefordring med bus, kun personbefordring med jernbane og landevej.
Den anden metode – forbrugerprisindekset – har kun tal tilgængelige fra 2000, men indeholder til gengæld også tal for personbefordring med bus. Neden-stående tabeller viser tal fra begge metoder:
|
1996 |
2001 |
2007 |
Personbefordring ad jernbane |
103,9 |
104,9 |
100,0 |
Personbefordring ad landevej |
106,4 |
93,1 |
100,0 |
Lønudvikling |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriet og Trafikstyrelsens beregninger
|
2000 |
2001 |
2007 |
105,7 |
105,1 |
100,0 |
|
Personbefordring med bus |
89,9 |
90,9 |
100,0 |
Personbefordring ad landevej |
92,7 |
93,1 |
100,0 |
Lønudvikling |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriet og Trafikstyrelsens beregninger
Der ønskes i spørgsmÃ¥let en sammenligning ud fra den gennemsnitlige lønudvikling. Derfor er tallene deflateret med lønudviklingen og ikke prisudviklingen. Tallene kan derfor tolkes som et udtryk for ændringer i købekraft i forhold til 2007. Eksempelvis er prisen for personbefordring ad jernbane faldet med omkring 5 % fra 2001 til 2007 i forhold til lønudviklingen, købekraften for denne ydelse er derfor steget tilsvarende. Â
Lønudviklingen er beregnet ud fra årslønnen for offentligt ansatte og timelønnen for privat ansatte, vægtet med antal beskæftigede i de to sektorer.
Forbrugerprisindekset anvendes som et mål for inflationen og er et centralt økonomisk nøgletal. Forbrugerprisindekset viser prisudviklingen for de varer og tjenester, der indgår i de private husholdningers forbrug på dansk område. For en nærmere beskrivelse af forbrugerprisindekset og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks henvises til Danmarks Statistik.
 Â
Med venlig hilsen
Carina Christensen