|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. februar 2008 J nr.            453-6  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 78 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Er ministeren enig i, at der er behov for at gøre noget ved det stigende antal spøgelsesbilister, og hvilke initiativer vil ministeren i givet fald iværksætte for at sikre, at der bliver gjort noget ved det stigende antal spøgelsesbilister?"
Antallet af registrerede hændelser om spøgelsesbilister er stigende. Vejdirektoratet foretager løbende en registrering af indberetninger om spøgelsesbilister. I 2007 er der registreret 160 hændelser. I de tre foregående år var tallene henholdsvis 91, 65 og 50.
Der findes desværre ikke nøjagtige og pålidelige oplysninger om alle spøgelsesbilister, da politiet kun opnår kontakt med bilisten i cirka hvert sjette tilfælde. Derfor har Vejdirektoratet ikke et fuldstændigt billede af baggrunden for, at bilister kører i den forkerte retning på motorvejen; men man ved, at spirituspåvirkede udgør en relativ stor del af de spøgelsesbilister, der er pågrebet, og at der optræder ældre bilister, herunder nogle, der af politiet betegnes som demente eller forvirrede.
Â
Der er eksempler på bilister, der vender og kører i den forkerte retning på motorvejene. Problemet kan således ikke løses gennem vejtekniske ændringer alene. Der må fx også anvendes kampagner. Selv om der er en række årsager, der som sådan ikke har noget med indretning af motorveje og frakørselsramper at gøre, er det selvfølgelig vigtigt, at vi hele tiden arbejder på at sikre, at afmærkning, design af ramper mv. er så klar og entydig som muligt, så bilisterne ikke bliver i tvivl om, hvilken vej de skal køre.
For at være sikker på, at der er gjort, hvad man kan med de traditionelle midler, har jeg i første omgang anmodet Vejdirektoratet om at gennemgå samtlige frakørsler på motorvejsnettet for at se, om der er forbedringsmuligheder. Vejdirektoratet arbejder også med forskellige tekniske løsninger fx blinkende lamper, der skal stoppe bilister, der er på vej ned ad en forkert rampe.
Vejdirektoratet vil samtidig i samarbejde med politiet søge at forbedre indberetningerne, således at der kan opnås bedre viden om spøgelseskørslerne.
Med venlig hilsen
Carina Christensen