Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. juli 2008

Dok.id        687563

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 778 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 778:

 

"Ministeren bedes oplyse, om den hastighed på 60 km/t for modulvogntogs

passage af vejkryds udenfor byområder, svarer til almindelige lastbilers faktiske fart i den pågældende situation, jf. s. 9 i Rambøll Nyvigs analyse "Udvidelse af forsøg modulvogntog", oktober 2007."

 

Svar:

 

Vejdirektoratet oplyser, at det areal, som et køretøj behøver for at manøvrere, blandt andet afhænger af hastigheden. Den i analysen anførte hastighed på 60 km/t er den maksimale hastighed, der er til rådighed i det program, der foretager beregningerne af manøvrearealer ved svingbevægelser.

 

Endvidere oplyser Vejdirektoratet, at der i praksis ikke er forskel på arealbehovet, hvad enten et køretøj fremføres med 60 km/t eller den maksimale tilladte hastighed på 70 km/t for lastbiler på almindelige vejstrækninger.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen