|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. juli 2008 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 778 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes oplyse, om den hastighed på 60 km/t for modulvogntogs
passage af vejkryds udenfor byområder, svarer til almindelige lastbilers faktiske fart i den pågældende situation, jf. s. 9 i Rambøll Nyvigs analyse "Udvidelse af forsøg modulvogntog", oktober 2007."
Vejdirektoratet oplyser, at det areal, som et køretøj behøver for at manøvrere, blandt andet afhænger af hastigheden. Den i analysen anførte hastighed på 60 km/t er den maksimale hastighed, der er til rådighed i det program, der foretager beregningerne af manøvrearealer ved svingbevægelser.
Endvidere oplyser Vejdirektoratet, at der i praksis ikke er forskel på arealbehovet, hvad enten et køretøj fremføres med 60 km/t eller den maksimale tilladte hastighed på 70 km/t for lastbiler på almindelige vejstrækninger.
Carina Christensen