|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. juni 2008 J. nr.          004-u18-547  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål 768 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. juni 2008 fra Ivan Christiansen, Kirke Såby vedrørende Vestbanen, jf. alm. del bilag 378."
Det er regeringens klare mål, at den kollektive trafik skal være så attraktiv, at flere folk vælger at køre med tog og bus i stedet for at tage bilen, og derfor vil jeg gerne sige, at det altid er beklageligt, når passagerer i den kollektive trafik oplever forsinkelser og aflysninger.
I denne forbindelse vil jeg også gerne minde om, at regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har afsat yderligere 4,7 mia. kr. primært til at få basiskvaliteten af skinnenettet i orden, hvilket vil forbedre regulariteten samt sikre at hastigheden ikke skal sættes ned i togtrafikken.
Jeg vil nedenfor gennemgå de væsentligste punkter i den fremsendte henvendelse fra Ivan Christiansen.
Trafikinformation
For at sikre passagerer den bedst mulige service er det vigtigt, at DSB og Banedanmark giver en god og koordineret trafikinformation. Derfor har regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre afsat yderligere 92 mio. kr. til trafikinformation på Finansloven for 2008.
Banedanmark og DSB har endvidere underskrevet en hensigtserklæring på trafikinformationsområdet, der betyder, at de to virksomheder indgår i et mere forpligtende samarbejde om den trafikinformation, kunder vil få i fremtiden.
Hensigtserklæringen om tættere og mere formaliseret samarbejde mellem Banedanmark og DSB skal sikre, at kunderne guides fra rejsens start til rejsens slutning ved hjælp af bedre og mere brugbar information.
Pendlerrejsegaranti
Der udbetales kompensation fra DSB Pendlerrejsetidsgaranti ift. togenes rettidighed og/eller pålidelighed i forhold til det niveau der er fastsat på en bestemt strækning.
For hver 1 % dårligere rettidighed/pålidelighed end det lovede niveau, kompenserer DSB med 1 % af prisen på togkortet – dog minimum 15 kr. pr. kort/periode når der rejses med S-tog.
DSB har oplyst, at der på den aktuelle afgang om morgenen fra Hvalsø kl. 06:20, har været en rettidighed (i ankomst til København H.) indenfor for den seneste måned, på 95 %. Det vil sige, at 95 % af afgangene er ankommet mellem 0-6 minutter forsinket, resten er mere end 6 minutter forsinket). Målet for den gennemsnitlige rettidighed på strækningen er 90 %.
DSB har endvidere oplyst, at der ikke har været aflyste tog på den aktuelle afgang indenfor den seneste måned.
Forbedringer af signalsystemet
Jeg kan oplyse, at regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre med indgåelsen af Aftale om trafik for 2007 har truffet principbeslutning om, at alle Banedanmarks signaler skal være udskiftet senes i 2020. Forligspartierne er enige om at træffe beslutning om implementering af signalstrategien i løbet af efteråret.
Regeringen og forligskredsen er således opmærksomme på problemerne med signalsystemet, men det er ikke aktuelt at udskifte signalerne på København H inden det nye signalsystem udrulles.
Dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød
Jeg kan oplyse, at der i 2007 blev udarbejdet et beslutningsgrundlag for etablering af dobbeltspor på strækningen mellem Lejre og Vipperød. Det er forventningen, at projektet bliver behandlet i efteråret i forbindelse med en samlet infrastrukturinvesteringsplan.
Togmateriel
DSB har i forbindelse hermed oplyst, at DSB i øjeblikket vurderer mulighederne for at lease moderne erstatningsmateriel i stedet for de "blå" vogne. Således er DSB ved at forhandle en aftale i stand med Bombardier om levering af nyt dobbeltdækkermateriel. Bombardier har oplyst, at det vil være muligt at påbegynde levering af de ønskede vogne i 2009.
Med venlig hilsen
Carina Christensen