Vejdirektoratet

Niels Juels Gade 13   

1022 København K 

 

att: Henrik Nejst Jensen

 

 

København

D. 5. august 2008

Dcf/lbp

 

 

 

Samarbejde mellem myndigheder og cyklistorganisationer i forskellige lande

På foranledning af Vejdirektoratet har Dansk Cyklist Forbund anmodet European Cyclists’ Federation (ECF) om at undersøge de europæiske cyklistorganisationernes samarbejde med de nationale myndigheder i de respektive lande. Der foreligger endnu ikke svar fra alle lande, men indholdet af de modtagne tilbagemeldinger er gennemgået nedenfor.

 

Der er meget stor forskel på, hvor tæt samarbejdet er mellem de nationale myndigheder og de nationale cyklistorganisationer. 

 

I Holland modtager cyklistorganisationen Fietsersbond årligt økonomisk støtte fra staten. Tilskuddet går til drift af organisationen samt til projekter, der skaber bedre forhold for cyklister, får flere til at cykle samt til at repræsentere cyklisternes interesser i den politiske beslutningsproces. Den årlige betaling fra Minister of Verkeer en Waterstaat (Mobilitets- og vandministeriet) udgør 610.000 € (prisniveau 2006) og er fastsat frem til og med 2011. Fietsersbond skal 8 uger inden hvert årsskifte udarbejde en arbejdsplan for det kommende år med budget for de aktiviteter og projekter, der er indeholdt i planen. Inden den 1. august i aktivitetsåret udarbejdes en foreløbig evaluering, som følges op af en endelig redegørelse fire måneder efter årsskiftet om, hvordan støtten er blevet anvendt. Den statslige bevilling er fastsat for perioden 2007-2011 og er en forlængelse af en tidligere bevilling af tilskud fra den hollandske stat til Fietsersbond for perioden 2002-2006. Forlængelsen skete efter, at et uafhængigt konsulentfirma havde vurderet Fietsersbond indsats som professionel med et stort engagement og med en stor positiv effekt på fremme af cykling i Holland. Efter den nuværende bevillingsperiode skal der igen foretages en uafhængig evaluering af de resultater, der er opnået via tilskuddet.      

 

Aktstykket fra den hollandske regering om tilskud til drift og aktiviteter til cyklistorganisationen Fietsersbond vedlægges (på hollandsk).

 

I Norge fÃ¥r Syklistenes Landsforening (SLF) et Ã¥rligt grundtilskud fra regeringen pÃ¥ 500.000 NOK og et Ã¥rligt tilskud pÃ¥ 400.000 NOK til varetagelse af projektet Sykkelbynettverket (www.sykkelby.no), som er et netværks- og videnssamarbejde mellem norske byer, Statens Vegvesen  og SLF om cykelfremme lokalt. Syklistenes Landsforening er arrangør af cykelkonferencer hvert andet Ã¥r med deltagelse af embedsmænd fra stat, Vejvæsen og kommuner. Denne arbejdsopgave honoreres i forhold til den anvendte tid med 150-200.000 NOK. Det kan tilføjes, at den norske regering ogsÃ¥ yder tilskud med 600.000 NOK til kampagnen ”Sykle til jobbet”, som svarer til den danske ”Vi cykler til arbejde”, og som har langt færre deltagere end den danske.

 

I England har den engelske regering i 2005 etableret en instans ”Cycling England”, som skal fremme cykling. Den engelske cyklistorganisation, CTC er repræsenteret i ”Cycling England” og har indflydelse på, hvilke projekter der skal igangsættes. ”Cycling England” blev etableret i forlængelse af Department for Transport’s reviderede cykelstrategi fra marts 2005. Den oprindelige bevilling var på mindst £ 5 mio. årligt, men regeringen har netop vedlaget en ny treårig bevilling på ikke mindre end £ 140 mio.. ”Cycling England” ledes af en bestyrelse repræsenterende ekspertise indenfor transportpolitik, infrastruktur, sundhed, kommuner, cykelproduktion, cykelsport og det engelske cyklistforbund, CTC. Bestyrelsen for ”Cycling England” understøttes af en tværministeriel gruppe med embedsmænd fra en række ministerier: transport, sundhed, undervisning, miljø, fødevarer, kultur, kommunikation og sport. Cyklistorganisationer, herunder CTC modtager midler fra ”Cycling England” til at gennemføre projekter og aktiviteter. CTC, har blandt andet fået støtte til trænings- og kampagneprojekter, der skal genskabe fundamentet for en cykelkultur, nemlig at børn og unge igen lærer at cykle. CTC får også støtte til benchmarking- og miljøfremmeprojekter. Der er tale om betydelig støtte til enkeltprojekter – ofte mere end 1 mio. £.     

 

I Tyskland har den tyske cyklistorganisation, ADCF et tæt og professionelt samarbejde med det tyske transportministerium. Den tyske regering afsætter årligt omkring € 1 mio. til cykelfremmende kampagner og aktiviteter, og ADFC modtager en stor del af disse midler. ADFC har således de senere år fået omkring € 200.000 årligt for at være arrangør af den tyske cykling til arbejde kampagne, og de årlige tilskud til andre kampagner udgør i gennemsnit € 180.000 og omfatter blandt andet: børn og cykler, familiecykling, brug af cykellygter, forebyggelse af cykeltyverier samt brug af cykler i kombination med tog. Hertil kommer, at det i Tyskland er ADFC, der har den koordinerende og udførende rolle inden for rekreativ cykling og cykelturisme. ADFC er udgiver af det tyske cykelkort og af nationalt markedsføringsmateriale (f.eks. ”Discovering Germany by bike”) samt medvirker til udvikling og certificering af cykelruter. Den rekreative cykling i Tyskland har haft stor fremgang de seneste år med en årlig vækst på omkring10 pct.  

 

I Schweiz modtager den schweiziske cyklistorganisation Pro Velo et årligt tilskud på, hvad der svarer til kr. 2 mio. til nærmere aftalte projekter og aktiviteter, herunder uddannelse af cykeltræningsinstruktører. Pro Velo er repræsenteret i det offentligt støttede schweiziske projekt til udvikling af aktiv turisme, Schweiz Mobil, som efter flere års omfattende forberedelse blev lanceret i år med 20.000 km skiltede ruter og et markedsføringskoncept udviklet i samarbejde med myndigheder, turistorganisationer og transportoperatører.

 

I Spanien er det primært miljøministeriet der støtter kampagner indenfor cykling. I 2006 bidrog ministeriet med € 150.000 og i 2007 med € 100.000 til den spanske cyklistorganisation, ConBici. Tilskuddene blev anvendt til kampagner målrettet forskellige befolkningsgrupper med det formål at få flere op på cyklen.

 

I Belgien foregår de fleste cykelaktiviteter på regionalt niveau, så de nationale myndigheder samarbejder sjældent direkte sammen med cyklistorganisationerne i Belgien. Det er således den belgiske hovedstadsregion og Bruxelles by, der er arrangører af internationale cyklekonference Velo-city 2009, men den belgiske transportminister og de belgiske cyklistorganisationer har medvirket til at få konferencen til Bruxelles.   

 

I Finland, Tjekkiet, Slovakiet, på Island og i Irland bidrager de nationale myndigheder kun sjældent til nationale cyklistorganisationers kampagner eller aktiviteter i øvrigt.  

 

Det kan tilføjes, at der i USA de seneste 15 år er sket en betydelig stigning i den føderale funding af cykel- og fodgængerprogrammer inklusiv forbedring af infrastruktur lokalt. Ifølge U.S. Departement of Transportation Federal Highway Administration – FHWA er der tale om en stigning fra $ 22,9 mio. i 992 til $ 564 mio. i 2007. Safe Route to School (SRTS) programmet er eksempel på en tilskudsmulighed, der blandt andre kan søges af skoler, byer og non-profit organisationer. De amerikanske cyklistorganisationer får i stigende grad andel i statslige tilskud, men vi er ikke bekendt med størrelsen af disse tilskudsmidler. Amerikanerne lægger i deres tilskudspolitik vægt på offentlig involvering og i at støtte de projekter og aktiviteter, der giver det største samfundsafkast.

 

I er velkomment til at kontakte os for yderligere oplysninger.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Lise Bjørg Pedersen

Politisk konsulent

Dansk Cyklist Forbund

 

Â