Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
att: Henrik Nejst Jensen
København
D. 5. august 2008
Dcf/lbp
Samarbejde mellem myndigheder og cyklistorganisationer i forskellige lande
På foranledning af Vejdirektoratet har Dansk Cyklist Forbund anmodet European Cyclists’ Federation (ECF) om at undersøge de europæiske cyklistorganisationernes samarbejde med de nationale myndigheder i de respektive lande. Der foreligger endnu ikke svar fra alle lande, men indholdet af de modtagne tilbagemeldinger er gennemgået nedenfor.
Der er meget stor forskel pÃ¥, hvor tæt samarbejdet er mellem de nationale myndigheder og de nationale cyklistorganisationer.Â
I Holland modtager cyklistorganisationen Fietsersbond Ã¥rligt økonomisk støtte fra staten. Tilskuddet gÃ¥r til drift af organisationen samt til projekter, der skaber bedre forhold for cyklister, fÃ¥r flere til at cykle samt til at repræsentere cyklisternes interesser i den politiske beslutningsproces. Den Ã¥rlige betaling fra Minister of Verkeer en Waterstaat (Mobilitets- og vandministeriet) udgør 610.000 € (prisniveau 2006) og er fastsat frem til og med 2011. Fietsersbond skal 8 uger inden hvert Ã¥rsskifte udarbejde en arbejdsplan for det kommende Ã¥r med budget for de aktiviteter og projekter, der er indeholdt i planen. Inden den 1. august i aktivitetsÃ¥ret udarbejdes en foreløbig evaluering, som følges op af en endelig redegørelse fire mÃ¥neder efter Ã¥rsskiftet om, hvordan støtten er blevet anvendt. Den statslige bevilling er fastsat for perioden 2007-2011 og er en forlængelse af en tidligere bevilling af tilskud fra den hollandske stat til Fietsersbond for perioden 2002-2006. Forlængelsen skete efter, at et uafhængigt konsulentfirma havde vurderet Fietsersbond indsats som professionel med et stort engagement og med en stor positiv effekt pÃ¥ fremme af cykling i Holland. Efter den nuværende bevillingsperiode skal der igen foretages en uafhængig evaluering af de resultater, der er opnÃ¥et via tilskuddet.    Â
Aktstykket fra den hollandske regering om tilskud til drift og aktiviteter til cyklistorganisationen Fietsersbond vedlægges (på hollandsk).
I Norge fÃ¥r Syklistenes Landsforening (SLF) et Ã¥rligt grundtilskud fra regeringen pÃ¥ 500.000 NOK og et Ã¥rligt tilskud pÃ¥ 400.000 NOK til varetagelse af projektet Sykkelbynettverket (www.sykkelby.no), som er et netværks- og videnssamarbejde mellem norske byer, Statens Vegvesen og SLF om cykelfremme lokalt. Syklistenes Landsforening er arrangør af cykelkonferencer hvert andet Ã¥r med deltagelse af embedsmænd fra stat, Vejvæsen og kommuner. Denne arbejdsopgave honoreres i forhold til den anvendte tid med 150-200.000 NOK. Det kan tilføjes, at den norske regering ogsÃ¥ yder tilskud med 600.000 NOK til kampagnen â€Sykle til jobbetâ€, som svarer til den danske â€Vi cykler til arbejdeâ€, og som har langt færre deltagere end den danske.
I England har den engelske regering i 2005 etableret en instans â€Cycling Englandâ€, som skal fremme cykling. Den engelske cyklistorganisation, CTC er repræsenteret i â€Cycling England†og har indflydelse pÃ¥, hvilke projekter der skal igangsættes. â€Cycling England†blev etableret i forlængelse af Department for Transport’s reviderede cykelstrategi fra marts 2005. Den oprindelige bevilling var pÃ¥ mindst £ 5 mio. Ã¥rligt, men regeringen har netop vedlaget en ny treÃ¥rig bevilling pÃ¥ ikke mindre end £ 140 mio.. â€Cycling England†ledes af en bestyrelse repræsenterende ekspertise indenfor transportpolitik, infrastruktur, sundhed, kommuner, cykelproduktion, cykelsport og det engelske cyklistforbund, CTC. Bestyrelsen for â€Cycling England†understøttes af en tværministeriel gruppe med embedsmænd fra en række ministerier: transport, sundhed, undervisning, miljø, fødevarer, kultur, kommunikation og sport. Cyklistorganisationer, herunder CTC modtager midler fra â€Cycling England†til at gennemføre projekter og aktiviteter. CTC, har blandt andet fÃ¥et støtte til trænings- og kampagneprojekter, der skal genskabe fundamentet for en cykelkultur, nemlig at børn og unge igen lærer at cykle. CTC fÃ¥r ogsÃ¥ støtte til benchmarking- og miljøfremmeprojekter. Der er tale om betydelig støtte til enkeltprojekter – ofte mere end 1 mio. £.    Â
I Tyskland har den tyske cyklistorganisation, ADCF et tæt og professionelt samarbejde med det tyske transportministerium. Den tyske regering afsætter Ã¥rligt omkring € 1 mio. til cykelfremmende kampagner og aktiviteter, og ADFC modtager en stor del af disse midler. ADFC har sÃ¥ledes de senere Ã¥r fÃ¥et omkring € 200.000 Ã¥rligt for at være arrangør af den tyske cykling til arbejde kampagne, og de Ã¥rlige tilskud til andre kampagner udgør i gennemsnit € 180.000 og omfatter blandt andet: børn og cykler, familiecykling, brug af cykellygter, forebyggelse af cykeltyverier samt brug af cykler i kombination med tog. Hertil kommer, at det i Tyskland er ADFC, der har den koordinerende og udførende rolle inden for rekreativ cykling og cykelturisme. ADFC er udgiver af det tyske cykelkort og af nationalt markedsføringsmateriale (f.eks. â€Discovering Germany by bikeâ€) samt medvirker til udvikling og certificering af cykelruter. Den rekreative cykling i Tyskland har haft stor fremgang de seneste Ã¥r med en Ã¥rlig vækst pÃ¥ omkring10 pct. Â
I Schweiz modtager den schweiziske cyklistorganisation Pro Velo et årligt tilskud på, hvad der svarer til kr. 2 mio. til nærmere aftalte projekter og aktiviteter, herunder uddannelse af cykeltræningsinstruktører. Pro Velo er repræsenteret i det offentligt støttede schweiziske projekt til udvikling af aktiv turisme, Schweiz Mobil, som efter flere års omfattende forberedelse blev lanceret i år med 20.000 km skiltede ruter og et markedsføringskoncept udviklet i samarbejde med myndigheder, turistorganisationer og transportoperatører.
I Spanien er det primært miljøministeriet der støtter kampagner indenfor cykling. I 2006 bidrog ministeriet med € 150.000 og i 2007 med € 100.000 til den spanske cyklistorganisation, ConBici. Tilskuddene blev anvendt til kampagner målrettet forskellige befolkningsgrupper med det formål at få flere op på cyklen.
Â
I Belgien foregÃ¥r de fleste cykelaktiviteter pÃ¥ regionalt niveau, sÃ¥ de nationale myndigheder samarbejder sjældent direkte sammen med cyklistorganisationerne i Belgien. Det er sÃ¥ledes den belgiske hovedstadsregion og Bruxelles by, der er arrangører af internationale cyklekonference Velo-city 2009, men den belgiske transportminister og de belgiske cyklistorganisationer har medvirket til at fÃ¥ konferencen til Bruxelles.  Â
I Finland, Tjekkiet, Slovakiet, pÃ¥ Island og i Irland bidrager de nationale myndigheder kun sjældent til nationale cyklistorganisationers kampagner eller aktiviteter i øvrigt. Â
Det kan tilføjes, at der i USA de seneste 15 år er sket en betydelig stigning i den føderale funding af cykel- og fodgængerprogrammer inklusiv forbedring af infrastruktur lokalt. Ifølge U.S. Departement of Transportation Federal Highway Administration – FHWA er der tale om en stigning fra $ 22,9 mio. i 992 til $ 564 mio. i 2007. Safe Route to School (SRTS) programmet er eksempel på en tilskudsmulighed, der blandt andre kan søges af skoler, byer og non-profit organisationer. De amerikanske cyklistorganisationer får i stigende grad andel i statslige tilskud, men vi er ikke bekendt med størrelsen af disse tilskudsmidler. Amerikanerne lægger i deres tilskudspolitik vægt på offentlig involvering og i at støtte de projekter og aktiviteter, der giver det største samfundsafkast.
I er velkomment til at kontakte os for yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Lise Bjørg Pedersen
Politisk konsulent
Dansk Cyklist Forbund
Â