|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. juni 2008 J nr.            101-83  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. juni 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 760 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€En række borgmestre foreslÃ¥r relevante ønsker om nybygninger af veje, som de finder meget rentable. Det er spørgerens opfattelse, at forslagene ofte indledningsvis foreslÃ¥s som 2 + 1 løsninger forberedt til udvidelse til 4 spor. Er ministeren enig i, at det samfundsøkonomisk er bedst i fremtiden at udforme vejene i den endelige form, frem for senere at skulle gennemføre udvidelse af en etableret vej?â€
Det er samlet set mere kostbart at foretage en trinvis udbygning frem for fra starten at gennemføre den fulde udbygning af en vej. Fornuften i en trinvis udbygning afhænger imidlertid af den tidshorisont, der er, til det bliver nødvendigt at foretage den fulde udbygning. Hvis tidshorisonten er relativt kort vil det alt andet lige tale for, at man gennemfører en fuld udbygning fra starten.
Med venlig hilsen
Carina Christensen