Trafikudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2007-08 (2. samling)

Spørgsmål 756

Ministeren anmodes om at kommentere indlægget fra Direktør Jens Egdal, Rambøll Nyvig under høringen for Folketingets Trafikudvalg, den 27. februar 2008, jf. TRU alm. del - bilag 166. Specielt anmodes ministeren om at kommentere følgende synspunkter: - En sideudvidelse af en motorvej giver max. 25 pct. kapacitetsforøgelse på strækningen, hvilket med en stigning på 2,5 pct. pr. år er opbrugt inden for 10–15 år, hvorimod en supplerende streng (Parallelmotorvej) giver 100 pct. mere kapacitet samtidig med større forsyningssikkerhed. - Ved en sideudvidelse vil der i en årrække være restriktioner på en i forvejen hårdt belastet streng. - Såfremt vi vil have en større andel af kollektiv trafik og dermed en miljøgevinst, er det ikke tilstrækkeligt at udbygge det eksisterende net, da kapaciteten er ved at være opbrugt mange steder. Der skal nyt til, hvis det virkelig skal flytte noget. - Ved at benytte en grindmodel kommer flere dele af landet i spil, da den fordeler infrastrukturen i stedet for at koncentrere den få steder. - Det vil være oplagt at overveje etablering af en motorvej i nærheden af den Jyske Højderyg, et synspunkt som både Jens Egedal og forskerne fra Aalborg Universitet stod for under høringen.
Dato: 02-06-2008
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 02-07-2008
Modtaget: 02-07-2008
Omdelt: 04-07-2008

TRU alm. del - svar på spm. 756, fra transportministeren

Svar TRU Sp 756 CAC endelig (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 02-06-2008
Modtaget: 02-06-2008
Omdelt: 02-06-2008

Spm. om kapacitetsforøgelse ved Parallelmotorvej kontra sideudvidelse, til transportministeren