Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. juni 2008

Dok.id        685568

J. nr.           004-u18-532

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 750 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 750:

 

"Ministeren oplyser i sit svar på TRU alm. del spm. 514, at der er en station på S togs nettet, hvor passagergrundlaget er lavere end på Kildedal Station. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det giver mening her at opretholde normal betjening og ikke at fokusere på kortere rejsetid for de, der skal forbi denne station, som det gøres ved Kildedal Station."

 

Svar:

 

Stationen, der henvises til i spørgsmålet, er Skovbrynet Station på Farumstrækningen. Denne station har i mange år haft 20 minutters drift i dagtimerne og har desuden haft et faldende passagertal de senere år. DSB har rejst dette problem overfor Gladsaxe Kommune.

 

I et samarbejde med kommunen gøres der nu et forsøg på at få ændret dette forhold ved, at kommunen foretager en øget skiltning til stationen samt en oprydning i området for at øge trygheden ved stationen.

 

Samtidigt har DSB udvidet driften til 10 minutters drift i dagtimerne for at se, om dette kan ændre benyttelsen af Skovbrynet Station. Hvis det ikke sker, vil DSB overveje konsekvenserne heraf, ligesom det skete for Kildedal Station.

 

På Kildedal Station var der således 10 minutters drift i dagtimerne i en årrække, uden at dette medførte den ønskede stigning i passagertallet.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Carina Christensen