Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. juli 2008

J nr.             462-1

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 736 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 736:

 

" Kan ministeren forklare, hvorfor de intelligente vejskilte ikke virker på Fyn, medmindre borgere selv ringer ind med oplysninger omkring trafiksituationen? "

 

Svar:

 

Formålet med systemet på Vestfyn er at forsøge, om der med enklere og billigere systemer end de dyrere systemer som systemet på Motorring 3, kan opnås en positiv effekt på trafiksikkerhed, trafikafvikling og trafikanternes oplevelse af rejsen. Systemet vil efter en forsøgsperiode blive evalueret netop med henblik på at afdække, om det skaber de forventede resultater.

 

Vejdirektoratet har oplyst, at systemet med de variable informationsskilte på Fyn Systemet på Vestfyn består af fem variable informationstavler. Der er opsat tre tavler i den ene kørselsretning og to i den anden med en afstand på 20-25 km. Tavlerne anvendes kun i de tilfælde, hvor informationen er vigtig for trafiksikkerheden eller for den generelle trafikafvikling. Der kan være tale om information om spøgelsesbilister, ulykker, tabt gods, oliespild, dyr på vejen, holdende biler på vejen, køer og om lukning af Storebæltsbroen, Lillebæltsbroen eller Spodsbjerg-Tårs færgen.

 

Styringen af tavlerne varetages af Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter (T.I.C). T.I.C. modtager løbende indmeldinger fra en række kilder, bl.a. politiet, redningskorpsene, trafikanterne og Vejdirektoratets tjenestevogne. Desuden overvåger de trafiktilstanden via de webkameraer, der er sat op og via systemet ”TRIM Rejsetid” på www.trafikken.dk. Udmeldingen på tavlerne er således baseret på manuelle indmeldinger og er ikke automatisk styret som fx systemerne på Motorring 3 og Køge Bugt Motorvejen.

 

T.I.C. sikrer, at indmeldingerne er pålidelige ved at verificere dem i den udstrækning, det er muligt. Hvis der er pålidelige meldinger om en af ovennævnte farlige situationer, meldes det ud på de tavler, hvor meldingen er relevant at give.

 

I situationer uden særlige meddelelser til trafikanter vil tavlerne være slukket.

 

Systemet på Motorring 3 er et væsentligt mere omfattende og dyrere system. Anskaffelsesprisen på det benyttede udstyr på Vestfyn er under 2 % af anskaffelsesprisen på det benyttede udstyr på M3. Her er der variable hastighedstavler anbragt på portaler over vejen for hver 500-800 m med mulighed for indførelse af lokal hastighedsbegrænsning bestemt af trafikkens tæthed og hastighed. Tavlerne kan også benyttes som vognbanesignaler, hvorved kørespor kan lukkes ved at tænde et rødt kryds på vognbanesignalet over det pågældende kørespor i tilfælde af ulykke eller nødvendig vedligehold i det pågældende spor.

 

Systemet på Motorring 3 er endvidere suppleret med variable informationstavler, der oplyser om rejsetiden til de nærmeste frakørsler eller afstanden til bagenden af en kø. Alle tavlerne er som udgangspunkt styret automatisk via et hastighedsdetekteringssystem, som måler trafikkens hastighed for hver 500 m.

 

I lighed med systemet på Vestfyn har T.I.C. også mulighed for at styre tavlerne på Motorring 3 gennem udsendelse af tekster med angivelse af særlig fare som for eksempel ”Ulykke, træk til højre” eller ”Venstre spor spærret”. Disse informationer gives på baggrund af indmeldinger fra en række kilder ligesom systemet på Vestfyn, men på Motorring 3 er der endvidere opsat kameraer for hver 500 m, der giver T.I.C. mulighed for en mere intensiv overvågning af trafiktilstanden.

 

Vejdirektoratet har løbende haft kontakt til pressen vedrørende status for systemet, med oplysninger om tidsplaner og information om hvilke aktiviteter, der har været i gang frem til idriftsættelse af systemet.

 

De berørte politikredse har været involveret fra projektets start, og der har været afholdt koordineringsmøde med politikredsene umiddelbart inden systemet blev sat i drift.

 

Kommunerne i det berørte område er ligeledes orienteret om, hvorledes tavlerne er tænkt anvendt, bl.a. gennem det formelle samarbejde mellem kommunerne og Vejdirektoratet om strategisk trafikledelse i Trekantsområdet.

 

 

Med venlig hilsen

 

Carina Christensen