Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. juli 2008

Dok.id        684823

J. nr.           004-U18-530

  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 729 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 729:

 

"Har DSB de fornødne midler til at leje / lease nye tog til erstatning af de tidligere røde regionaltog allerede i år, eller skyldes den lange ventetid på nye tog, at DSB ikke har penge til dem?"

Svar:

 

Af Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om anskaffelsen af IC4-tog fremgår det, at Rigsrevisionen anbefaler, at Transportministeriet udformer trafikkontrakterne med DSB, så de i højere grad fremmer DSB som en forretnings- og kundeorienteret virksomhed. Som en konsekvens heraf er det - efter aftale i forligskredsen - nu DSB’s ansvar at finansiere eventuelt erstatningsmateriel for IC4.

Konkret vurderer DSB i øjeblikket mulighederne for at lease moderne erstatningsmateriel for de "blå" vogne. Således er DSB ved at forhandle en aftale i stand med Bombardier om levering af nyt dobbeltdækkermateriel. Bombardier har oplyst, at det vil være muligt at påbegynde levering af de ønskede vogne i 2009.

DSB undersøger ligeledes mulighederne for at leje eksisterende materiel. I den anledning har DSB blandt andet rettet henvendelse til DB om muligheden for at udvide samarbejdsaftalen med yderligere ICE-TD togsæt. Der er dog ikke et tilstrækkeligt antal ICE-TD togsæt til rådighed til at dække hele DSB’s behov, og anvendelsen vil være begrænset, henset blandt andet til at ICE-TD ikke opfylder de danske krav til tunnelkørsel. DSB forhandler på nuværende tidspunkt om at udvide det eksisterende samarbejde med DB.

Det er altså ikke DSB's økonomi, som afgør, at moderne erstatningsmateriel for de "blå" vogne ikke leases fra i år.

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen