|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. juni 2008                Dok.id       J. nr.          101-83  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 28. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 715 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes på baggrund af en nylig afholdt infrastrukturkonference i Padborg, jf. "For få trafikpenge til for mange opgaver" fra Jydske Vestkysten den 26. maj 2008 og "Konference om sønderjyske veje" fra Transportmagasinet den 26. maj 2008 oplyse, om den anvendte metode for optælling af trafiktæthed af biltrafik i infrastrukturkommissionens rapport skelner mellem store eller små køretøjer og personbiler og lastbiler."
Vejnettets kapacitet afhænger af en række forhold som antallet af spor, køresporenes bredde samt placering og udformning af ramper og kryds. En stræknings kapacitet angives som det maksimale antal køretøjer, der kan passere på en time. Her har det betydning, hvilken slags køretøjer der er på vejen, da en lastbil optager forholdsmæssigt meget kapacitet. Derfor omregnes både trafikken og strækningens kapacitet til personbilenheder (pe), hvor eksempelvis hver lastbil tæller for 2,25 personbiler.
Der skelnes således i opgørelsen mellem typer af køretøjer. Det kan oplyses, at der generelt regnes med, at kapaciteten af ét motorvejsspor er ca. 2.200 pe pr. time.
Med venlig hilsen
Carina Christensen