Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. juni 2008

Dok.id       

J. nr.           004-u18-559

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 706 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 706:

 

"Vil ministeren fremsende en oversigt over gennemførte investeringer i den offentlige transport i perioden fra 2001-2008, herunder udgifter til metroen, vedligeholdelse af skinnenettet, vedligeholdelse af signalsystemet, nyinvestering i jernbaneanlæg, investeringer i bustrafikken m.m.?"

Svar:

 

Nedenstående tabeller indeholder en oversigt over investeringer i nye anlæg og vedligeholdelse på henholdsvis baneområdet og metroen i perioden 2001-2008.

 

2008-priser

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Budget 2008

2001-2008

Baneområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Nyanlæg mv.

1.118,3

1.262,4

1.368,7

1.053,1

569,1

494,4

309,4

501,5

6.676,9

- Fornyelse og

  vedligeholdelse

1.580,1

1.461,2

1.533,8

1.960,9

1.852,6

1.761,0

2.243,5

2.656,6

15.049,8

I alt

2.698,4

2.723,6

2.902,5

3.014,0

2.421,7

2.255,5

2.552,9

3.158,1

21.726,7

 

 

2008-priser

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Budget 2008

2001-2008

Metroområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Nyanlæg mv.

1.866,0

2.008,0

860,0

646,0

368,0

264,0

235,0

467,0

6.714,0

- Vedligeholdelse

0,0

9,8

62,7

70,9

72,8

77,4

93,0

117,2

503,8

I alt

1.866,0

2.017,8

922,7

716,9

440,8

341,4

328,0

584,2

7.217,8

 

Det skal bemærkes, at ansvarsfordelingen mellem stat og kommuner for så vidt angår kollektiv transport er fastlagt i forbindelse med lov om trafikselskaber. Det følger heraf, at det er en kommunal og regional opgave, gennem trafikselskaberne, at finansiere den lokale og regionale kollektive bustrafik. Der er på den baggrund ikke indarbejdet oplysninger vedr. investeringer i bustrafikken i tabeloversigten.

 

 

For så vidt angår vedligeholdelsesudgifterne til metro oplyser metroselskabet, at disse bygger på et skøn, da vedligeholdelsesudgifterne indgår i den samlede driftskontrakt, metroselskabet har indgået med Ansaldo om at drive og vedligeholde metroen.

Det skal endvidere bemærkes, at udgifter til signalprojektet ikke er indbudgetteret i tabellen. Der afventes en politisk stillingtagen til signalprojektet i efteråret 2008.

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen