|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. juni 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-559  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 706 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren fremsende en oversigt over gennemførte investeringer i den offentlige transport i perioden fra 2001-2008, herunder udgifter til metroen, vedligeholdelse af skinnenettet, vedligeholdelse af signalsystemet, nyinvestering i jernbaneanlæg, investeringer i bustrafikken m.m.?"
Nedenstående tabeller indeholder en oversigt over investeringer i nye anlæg og vedligeholdelse på henholdsvis baneområdet og metroen i perioden 2001-2008.
2008-priser |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Budget 2008 |
2001-2008 |
Baneområdet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Nyanlæg mv. |
1.118,3 |
1.262,4 |
1.368,7 |
1.053,1 |
569,1 |
494,4 |
309,4 |
501,5 |
6.676,9 |
- Fornyelse og  vedligeholdelse |
1.580,1 |
1.461,2 |
1.533,8 |
1.960,9 |
1.852,6 |
1.761,0 |
2.243,5 |
2.656,6 |
15.049,8 |
I alt |
2.698,4 |
2.723,6 |
2.902,5 |
3.014,0 |
2.421,7 |
2.255,5 |
2.552,9 |
3.158,1 |
21.726,7 |
|
|||||||||
2008-priser |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Budget 2008 |
2001-2008 |
Metroområdet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Nyanlæg mv. |
1.866,0 |
2.008,0 |
860,0 |
646,0 |
368,0 |
264,0 |
235,0 |
467,0 |
6.714,0 |
- Vedligeholdelse |
0,0 |
9,8 |
62,7 |
70,9 |
72,8 |
77,4 |
93,0 |
117,2 |
503,8 |
I alt |
1.866,0 |
2.017,8 |
922,7 |
716,9 |
440,8 |
341,4 |
328,0 |
584,2 |
7.217,8 |
Det skal bemærkes, at ansvarsfordelingen mellem stat og kommuner for så vidt angår kollektiv transport er fastlagt i forbindelse med lov om trafikselskaber. Det følger heraf, at det er en kommunal og regional opgave, gennem trafikselskaberne, at finansiere den lokale og regionale kollektive bustrafik. Der er på den baggrund ikke indarbejdet oplysninger vedr. investeringer i bustrafikken i tabeloversigten.
For så vidt angår vedligeholdelsesudgifterne til metro oplyser metroselskabet, at disse bygger på et skøn, da vedligeholdelsesudgifterne indgår i den samlede driftskontrakt, metroselskabet har indgået med Ansaldo om at drive og vedligeholde metroen.
Det skal endvidere bemærkes, at udgifter til signalprojektet ikke er indbudgetteret i tabellen. Der afventes en politisk stillingtagen til signalprojektet i efteråret 2008.
Med venlig hilsen
Carina Christensen