|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            22. august 2008 J. nr.          004-U18-000524 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 704 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Er der afgørende forskelle pÃ¥ IC2 og f. eks. CORADIA LINT (Alstom) og Desiro (Siemens), som begge mere eller mindre kan anskaffes som â€hyldevarerâ€?â€
Jeg har sendt spørgsmålet videre til DSB, som oplyser at Siemens Desiro og Alstoms Coradia Lint grundlæggende er en anden materieltype end IC2 togene.
Siemens Desiro og Alstom Coradia Lint er således indrettet til pendlertrafik og er markedsført som sådan. Endvidere har de en maksimalhastighed på kun 120 km/t, mens IC2 togenes maksimalhastighed vil være 200 km/t.
Siemens Desiro og Alstom Coradia Lint tilbyder dermed ikke de samme komfortkrav og trafikalekrav, som IC2 er forudsat at gøre.
IC2 togene er således bestilt med henblik på dels indsættelse på Svendborgbanen dels indsættelse i fjerntrafikken. IC2 togsættene kan kobles sammen med IC4 togsæt og kan på den måde anvendes fuldt integreret med den øvrige trafik.
Med venlig hilsen
Carina Christensen