|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. juni 2008 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 696 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for mulige logistiske fordele og ulemper ved at lade modulvogntogene køre gennem Helsingørs bygader til Helsingør-Helsingborg-færgerne, frem for at bruge motorvejene til/fra Øresundsbroen.â€
Af Øresundsbro Konsortiets rapport â€Værd at vide om Øresundsbroen 2008†fremgÃ¥r det, at der i 2007 kørte ca. 745.000 lastbiler over Øresund, heraf ca. 338.000 lastbiler via broen og ca. 407.000 lastbiler via forbindelsen mellem Helsingør – Helsingborg. Lastbiltrafikken over Øresund er stigende med en Ã¥rlig vækst pÃ¥ ca. 9 % i 2007.
Â
For transportører, der kører fra Danmark til Sverige på de store transportkorridorer E20/E 4 (Helsingborg-Göteborg) og E 6 (Helsingborg – Stockholm), vil der i forhold til en lokalitet i Københavnsområdet være i størrelsesordenen 50 km længere ved kørsel via Øresundsbroen end via færgeforbindelsen ved Helsingør - Helsingborg.
Med venlig hilsen
Carina Christensen