Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. juni 2008

Dok.id        684106

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 696 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 696:

 

"Ministeren bedes gøre rede for mulige logistiske fordele og ulemper ved at lade modulvogntogene køre gennem Helsingørs bygader til Helsingør-Helsingborg-færgerne, frem for at bruge motorvejene til/fra Øresundsbroen.”

Svar:

 

Af Øresundsbro Konsortiets rapport ”Værd at vide om Øresundsbroen 2008” fremgår det, at der i 2007 kørte ca. 745.000 lastbiler over Øresund, heraf ca. 338.000 lastbiler via broen og ca. 407.000 lastbiler via forbindelsen mellem Helsingør – Helsingborg. Lastbiltrafikken over Øresund er stigende med en årlig vækst på ca. 9 % i 2007.

 

For transportører, der kører fra Danmark til Sverige på de store transportkorridorer E20/E 4 (Helsingborg-Göteborg) og E 6 (Helsingborg – Stockholm), vil der i forhold til en lokalitet i Københavnsområdet være i størrelsesordenen 50 km længere ved kørsel via Øresundsbroen end via færgeforbindelsen ved Helsingør - Helsingborg.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen