|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. juni 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-523  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 26. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 689 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der er sket en reduktion i forsinkelsernes omfang på Svendborgbanen, set i relation til de opstillede målsætninger i handlingsplanen fra maj 2005."
Formålet med handlingsplanen fra maj 2005 var at nedbringe antallet af sikringstekniske fejl på Svendborgbanen, da denne fejltype i tiden efter opgraderingen af Svendborgbanen blev identificeret som den væsentligste årsag til forsinkede og aflyste tog på banen.
Efter iværksættelsen af handlingsplanen for Svendborgbanen er antallet af sikringstekniske fejl med driftsforstyrrelser på Svendborgbanen nedbragt, hvilket - uanset at en fejl kan påvirke mere end ét tog – sandsynliggør, at antallet af forsinkede og aflyste tog på Svendborgbanen som følge af sikringstekniske fejl er nedbragt.
Figur 1 – Antal sikringstekniske fejl med driftsforstyrrelser på Svendborgbanen
Som det ses af figur 1, har antallet af sikringstekniske fejl med driftsforstyrrelser udvist en stabil faldende tendens i 2006 og 2007. Banedanmark oplyser, at stigningen i fejlantallet i 2008 primært skyldes én enkeltstående fejl. Da det tog længere tid end normalt at lokalisere og rette fejlen, har den pågældende fejl givet anledning til mange separate fejlsituationer.
For så vidt angår den generelle udvikling af andelen af tog til tiden på Svendborgbanen henvises til min besvarelse af TRU 688.
Med venlig hilsen
Carina Christensen