|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17. juni 2008 J. nr.          004-U18-516  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 670 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvilke bindinger vanskeliggør, at DSB opsiger kontrakten med Ansaldobreda?"
Kontrakten er underlagt dansk ret og som en del heraf den internationale købelov (CISG - United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods), hvorfor DSB må følge de regler og rammer, som fastlægges heraf.
DSB har givet AnsaldoBreda et ultimatum, som indebærer, at AnsaldoBreda i maj 2009 skal have leveret 14 typegodkendte IC4, der kan indsættes som enkeltkørende togsæt i landsdelstrafikken og 1 typegodkendt og kontraktuelt IC4, der kan indsættes sammenkoblet i landsdelstrafikken. Hvis AnsaldoBreda ikke overholder leveringsfristen, vil DSB ophæve både kontrakten vedrørende IC4 og IC2.
Den nævnte fremgangsmåde med opstilling af rimelige leverancefrister og ophævelse af kontrakten, hvis AnsaldoBreda ikke lever op hertil, har udgangspunkt i kontraktens bestemmelser og hjemmel i den internationale købelov (CISG) art. 47 og 49.
Carina Christensen