Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             7. februar 2008

J nr.             432-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 11. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 67 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.67:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6. december 2007 fra HTS vedr. dispensation fra arbejdstidsreglerne ifm. vinterberedskab, jf. TRU alm. del - bilag 36.”

 

 

Svar:

Udførelsen af vintertjeneste på statsvejnettet er fuldt ud udliciteret til private vognmænd.

Vognmændene er underlagt køre- og hviletidsbestemmelser, som henhører under justitsministerens ressort. Reglerne fremgår af EU-forordning og Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelser i vejtransport nr. 328 af 28/03/07 hhv. Forordning (EF)561/2006 af 15. marts 2006 (bilag 1 i bekendtgørelsen).

Jeg har derfor som led i besvarelsen af spørgsmålet indhentet nedenstående udtalelse fra justitsministeren:

”Bestemmelserne om ugentlige hvil fremgår af Europaparlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006, artikel 4 og 8.

Det fremgår af artikel 4, at ugentlig hviletid omfatter dels ”regulær ugentlig hviletid”, som er defineret som ethvert hvil på mindst 45 timer, og ”reduceret ugentlig hviletid”, som er defineret som ethvert hvil, som er mindre end 45 timer, men som med forbehold af betingelserne i artikel 8, stk. 6, kan reduceres til mindst 24 timer i træk.

Det fremgår af artikel 8, stk. 6, at en fører i to på hinanden følgende uger skal holde mindst to regulære ugentlige hviletider en regulær og en reduceret hviletid. En ugentlig hviletid skal starte senest ved afslutningen af seks på hinanden følgende 24-timers perioder efter afslutningen af den foregående ugentlige hviletid.

På baggrund af en konkret henvendelse fra 3F har Rigspolitiet rejst spørgsmålet om ”undtaget-kørsel” (f.eks. snerydning) og ugehvil overfor Europa-kommissionen på et møde i ”Legal Working Group on Harmonized Application of Social Rules in Road Transport”. På mødet den 13.-14. september 2007 oplyste Kommissionen, at ugehvilet ikke kunne ”skubbes” ved ”undtaget-kørsel”. Denne opfattelse blev delt af repræsentanterne fra de øvrige tilstedeværende medlemslande.

Henset til mødet den 13.-14. september 2007 i Legal Working Group finder Rigspolitiet ikke, at det er muligt at udskyde afholdelsen af det det ugentlige hvil til et senere tidspunkt, f.eks. i den følgende uge, fordi der eksempelvis køres ”undtaget-kørsel”.

Det bemærkes, at Rigspolitiets praksis for så vidt angår udskydelse af dagligt hvil i forbindelse med ”undtaget-kørsel” er under overvejelse.”

Jeg kan således oplyse, at det er Vejdirektoratet opfattelse, at denne fortolkning af reglerne vil medføre, at vognmændene bliver nødt til at have et ekstra beredskab af chauffører til at dække udførelsen af vintertjeneste i de perioder, hvor det ugentlige hvil skal afholdes af de faste chauffører.

I Vejdirektoratets kontrakter vedrørende vintertjeneste på statsveje er det udtrykkelig anført, at ”Arbejdet skal kunne gennemføres uafbrudt dag og nat. Entreprenøren skal sikre afløsning af chaufføren, så arbejdsmiljøloven overholdes, herunder Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelser i vejtransport”.

Vejdirektoratet er i løbende kontakt med Rigspolitiet og branchen om sagen.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen