Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             13. juni 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-510

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 661 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 661:

 

"Ministeren bedes fremlægge en tidsplan for moderniseringen af Nørreport station, såvel over jorden, som under."

Svar:

 

I forlængelse af den orientering, jeg oversendte til Trafikudvalget i januar i år vedr. renovering af Nørreport station under jorden (TRU alm. del – bilag 122), kan jeg oplyse, at Københavns Kommune har udskudt fristen, for hvornår påbuddet om luftkvalitet mm. for stationen skal være opfyldt, til udgangen af 2014. Det er p.t. forventningen, at et kombineret projekt, som indeholder både renovering af tunnelkonstruktionen ved Nørreport, modernisering under jorden og en overfladeløsning, kan være klar til dette tidspunkt.

 

Det er staten, der har ansvaret for projekterne vedr. tunnelrenoveringen og moderniseringen under jorden, mens projektet vedr. overfladen er Københavns Kommunes ansvar.

 

Fremdriften i det kombinerede projekt afventer fortsat Københavns Kommunes udmelding om udformning af overfladen - herunder specielt placeringen af de ventilationsbygværker, som er en følge af kommunes krav til luftkvalitet m.m. på fjerntogsperronen.

 

For at kunne opfylde fristen og gennemføre renoveringen af tunnelen ved Nørreport samtidig med moderniseringsprojektet under jorden (hvorved der forventes en vis synergieffekt samt minimering af varigheden af anlægsarbejderne) skal kommunen senest med udgangen af juni måned i år beslutte sig for placeringen og den principielle udformning af ventilationsbygværkerne. Dette er kommunen gentagne gange blevet gjort opmærksom på.

 

Hvis dette ikke sker, vil det være nødvendigt at afkoble tunnelrenoveringsprojektet fra moderniseringsprojektet under jorden.

 

Først når kommunen har klargjort, hvordan overfladen skal disponeres og placeringen af ventilationsbygværkerne skal være, kan den videre projektering af moderniseringsprojektet genoptages, og der vil derfor blive tale om en forsinkelse af anlægsarbejderne ved Nørreport station med deraf følgende længerevarende forstyrrelser af dels togdriften og dels trafikken på overfladen ved Nørreport, ligesom fristen for opfyldelsen af kommunens krav til luftkvalitet m.m. ikke kan overholdes.

 

Hvis de to statslige projekter ikke kan gennemføres som et koordineret fælles projekt, vil tunnelrenoveringsprojektet gå i gang først, og derefter vil moderniseringsprojektet blive gennemført. De to projekter kan ikke gennemføres samtidig, hvis de ikke er koordineret fra begyndelsen, da der ikke rent fysisk er plads til byggepladser til de to forskellige projekter samtidig på den begrænsede plads ved Nørreport. En sådan arbejdsgang vil betyde, at tidsplanen for moderniseringsprojektet forlænges i bedste fald med et år til udgangen af 2015.

 

Der er således ikke noget entydigt svar på spørgsmålet, idet det i høj grad afhænger af Københavns Kommunes stillingtagen i sagen ved udformning af overfladen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen