|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. juni 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-542  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 658 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes kommentere den del af henvendelsen fra Vigand Rasmussen, jf. TRU alm. del - bilag 340, der ikke er omfattet af besvarelsen af TRU alm. del - spm. 645 og 646.â€
Ift. TRU 658 mangler jeg at besvare det sidste spørgsmål jf. TRU alm. del – bilag 340:
â€Kan Ministeren bekræfte, at DSB Laboratorium i 2004 med mÃ¥levogn gennemkørte de to strækninger med henblik pÃ¥ at finde prøvestrækninger til IC4-togene, og at man ved den lejlighed konstaterede, at der kun skulle mindre forbedringer til (f.eks. udskiftning af 1000 sveller pÃ¥ Aabenraabanen), sÃ¥ kunne banerne befares af IC4 og godstog med 6o km/t.â€
Jeg har bedt DSB om bidrag til besvarelse af dette spørgsmål.
DSB oplyser, at Banedanmark, efter anmodning fra DSB, i foråret 2004 gennemgik strækningerne Vojens-Haderslev og Rødekro-Åbenrå med henblik på at undersøge om der kunne etableres et isoleret spor til prøvekørsel med IC4.
For bedre at kunne bedømme de praktiske muligheder for gennemførelse af de påtænkte prøvekørsler foretog DSB desuden i september 2004 en gennemkørsel af de to ovennævnte strækninger med et MR-tog. Der har altså ikke været tale om målevognskørsler foretaget af DSB i forbindelse med undersøgelserne af strækningernes egnethed til afprøvning af IC4.
Banedanmark udgav i 2004 en foreløbig vurdering af hvilke indsatser, som er påkrævede for at strækningen ville kunne befares med 60 km/t.
Banedanmark har dog først i 2006 foretaget en mere tilbundsgående analyse af banens tilstand ifm. Trafikstyrelsens indstilling om nedlæggelse af visse gods- og restbaner. Konkret vurderede Banedanmark, at en genåbning af strækningen Rødekro-Aabenraa til godstransport bl.a. vil nødvendiggøre udskiftning af 5000 sveller, tilspænding af 3,5 km spor og justering af spor på hele strækningen. Desuden vil der opstå diverse udgifter vedr. genåbning af overkørsler mv. Det laveste skøn for de samlede omkostninger udgjorde ca. 12 mio. kr.
Derudover vurderede Banedanmark, at de samlede omkostninger ved genoptagelse af persontrafik som minimum vil udgøre 26-30 mio. kr. for spor-, grøfte, profil-, bro- og overkørselsarbejder. Det betyder, at de samlede omkostninger vil være 14-18 mio. kr. højere, end hvis strækningen kun skulle genåbnes for godstrafik.
Der gøres opmærksom på, at Banedanmark ifm. undersøgelsen i øvrigt ikke har taget særlig stilling til en mulig kørsel med IC4-tog på strækningen.
Med venlig hilsen
Carina Christensen