|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. maj 2008 Dok.id       J. nr.          004-u18-506  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 652 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. maj 2008 fra Grøn Trafik i Bycirklen vedr. pendlerbusruter, jf. TRU alm. del - bilag 338."
I Vejdirektoratets supplerende VVM-redegørelse for en udbygning af Frederikssundvej er der, efter forslag fra Grøn Trafik i Bycirklen, undersøgt muligheden for, i forbindelse med et udbygningsforslag af Frederikssundvej, at indføre såkaldte pendlerbusruter med høj frekvens og få stoppesteder.
Det forudsættes endvidere i Grøn Trafik i Bycirklens forslag, at frekvensen pÃ¥ pÃ¥ Frederikssundbanen mellem Ballerup og Frederikssund øges fra 10 minutters drift til 5 minutters drift i myldretiderne fra kl. 7-9 og kl. 15-18.Â
Ifølge VVM-redegørelsen kan der i Grøn Trafik i Bycirklens forslag forventes en stigning i det samlede antal kollektiv ture med ca. 5.400 personture pr. døgn svarende til ca. 0,5 pct. af det samlede antal kollektive ture i hovedstadsområdet. Antallet af bilture falder med ca. 1.900 (0,1 pct.).
Det er ikke overraskende, at en markant øgning af den kollektive trafik i området giver flere passagerer i den kollektive trafik. Stigningen i antallet af passagerer og reduktionen i biltrafikken bør dog ses i forhold til de ekstra driftsomkostninger til pendlerbusser og ekstra S-tog. Dette er ikke undersøgt i VVM-redegørelsen.
Set i forhold til antallet af passagerer på S-togsstrækningen mellem Ballerup og Frederikssund er det ikke realistisk med 5 minutters drift på strækningen i myldretiderne. Denne udvidelse af driften er heller ikke forudsat i kontrakten med DSB S-tog.
Derfor kan det dog stadig være relevant at undersøge mulighederne for en forbedring af bustrafikken i området. Det op til kommunerne i Frederikssundfingeren at vurdere, hvorvidt forslaget om pendlerbusser skal undersøges nærmere.
Carina Christensen