|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. juni 2008 Dok.id       J. nr.          524-7  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 645 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte, at Aabenraabanen i 1994 fik nye skinner, der var kraftige nok til at klare tunge skærvetransporter fra Aabenraa Havn til anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Tinglev og Vojens og at der således ligger 60 km skinner på strækningen?"
Jeg har bedt Banedanmark om at besvare spørgsmålet. Banedanmark oplyser, at Aabenraabanen (Rødekro-Aabenraa) i forbindelse med anlæggelsen af 2. sporet mellem Vojens og Tinglev blev benyttet til transport af ballastskærver. Banens tilstand dengang var dog så god, at det ikke var nødvendigt at sætte den i stand forud for anlægsarbejdet. Banen blev således ikke forsynet med nye skinner i 1994.
Ift. anden del af spørgsmålet, hvor der spørges til, om der ligger 60 km skinner på Aabenraabanen, er Banedanmark ikke helt klar over, hvad der sigtes til. Det er dog muligt, at der spørges til, om der ligger skinner af type DSB60 (en skinne, som vejer 60 kg pr. meter) på strækningen, som er 6,8 km lang. Banedanmark oplyser, at der ligger skinner af type DSB45, som vejer 45 kg pr. meter, på strækningen.
Carina Christensen