Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. juni 2008

J nr.             004-U18-482

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 617 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 617:

 

"Ministeren bedes fremlægge regularitetsstatistikker for de enkelte Arriva-strækninger i Midt- og Vestjylland, herunder også omfanget af togaflysninger målt år for år, siden Arriva overtog driften."

 

Svar:

Banedanmarks opgørelse af produktregulariteten og omfanget af togaflysninger på Arriva- strækninger i Midt- og Vestjylland fremgår af tabellerne herunder.

 

Note: Den forholdsvist store aflysningsprocent på Herning-Skjern i 2005-06 skyldes i det væsentlige sporarbejde og motorvejsbyggeri ved Herning, hvor strækningen var lukket i ca. 1 måned i 2006.

 

Produktregularitet er et udtryk for præcisionen af de faktisk afviklede tog.  Dvs. de aflyste tog er ikke medregnet. Produktregulariteten påvirkes altså både af operatørens (Arrivas) og infrastrukturforvalterens (Banedanmarks) præstationer. Produktregulariteten måles ud fra hvor stor en del af togene, som ankommer rettidigt til udvalgte registreringsstationer.

 

Der er i kontrakten ikke fastlagt krav til produktregularitet, men måltallet indgår i beregningen af regularitets- og pålidelighedsfaktoren. Måltallet opgøres kvartalsvist og udtrykker den kvalitet, som Arriva selv har opnået og som Arrivas bod og bonus er baseret på.

 

Regularitets- og pålidelighedsfaktorens konsekvens for Arriva

< 95

95 – 97

> 97

Bod 2,5 %

Neutral

Bonus 2,5 %

 

Arriva Regularitet og pålidelighed

 

2003

2004

2005

2006

2007

1 kvartal

75,7

98,0

97,9

98,0

97,0

2. kvartal

97,5

97,5

98,9

97,6

97,3

3. kvartal

98,5

97,0

97,2

97,4

98,8

4. kvartal

98,4

97,1

97,7

97,6

97,7

 

Arriva ifaldt bod i første kvartal 2003, men har i resten af perioden 2003-2007 fået bonus for regularitet og pålidelighed.

 

I kontrakten med Arriva er der endvidere krav om en bestemt årlig kilometer produktion. I årene 2003-2005 er kravet 6,7 mio. togkm. og fra 2006 og frem 7,7 mio. togkm.

 

I perioden 2003-07 har Arriva med undtagelse af den første periode i 2003 leveret den fastlagte produktion.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen