|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. juni 2008 J nr.            432-64  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 608 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare:
"Er ministeren parat til at regne på anlægsprisen for Resendallinien samtidig
med, at der regnes på prisen for Kombilinien, således at begge udregninger
foretages i 2008 priser og efter identiske beregningsmetoder, sÃ¥ Folketinget ved fremlæggelsen kan sammenligne de to linieføringer pÃ¥ prisen?â€
I VVM-redegørelsen for Kombilinien fra 2006 er der en sammenligning af de trafikale, miljømæssige og samfundsøkonomiske konsekvenserne ved Kombilinien, Resendallinien og Ringvejslinien, herunder af anlægsprisen for de projektforslag, der er beskrevet for disse linjer i VVM-redegørelsen.
Efter regeringens beslutning i oktober 2006 om, at det videre arbejde med motorvejen mellem Funder og Låsby skulle tage udgangspunkt i Kombilinien, har Vejdirektoratet ikke arbejdet videre med de to øvrige linjeføringsforslag, herunder fx undersøgt konkrete afværgeforanstaltninger og andre vilkår i forbindelse med miljøgodkendelser af disse. Der er derfor ikke grundlag for at kunne foretage tilsvarende beregninger af anlægsprisen for Resendallinien som for Kombilinien.
Â
Da regeringen ikke ønsker at anlægge en motorvej i Resendallinien, finder jeg det ikke relevant at bede Vejdirektoratet om at tilvejebringe grundlag for en sådan beregning.
Carina Christensen