Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. juni 2008

J nr.             432-64

  

 

Trafikudvalget har i brev af 7. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmÃ¥l 592 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare:

 

Spørgsmål nr. 592:

"Er ministeren enig i, at Resendallinien, som den er præsenteret i de

eksisterende VVM‑rapporter, har en vejbredde på ca. 25 meter og en længde på

ca. 5 meter ved de ca. 4‑5 brofundamenter der placeres ved passeringen af

Gudenådalen i EU‑habitatsområde nr. 45?”

 

Svar:

I VVM-redegørelserne fra 2002 og 2006 var forudsat, at en motorvej i Resendallinien skulle føres over GudenÃ¥dalen og dermed ogsÃ¥ over EU‑habitatomrÃ¥de nr. 45, som omfatter selve GudenÃ¥en med bredarealer, pÃ¥ en 15-25 meter høj, ca. 28 meter bred og ca. 1500 meter lang bro opført pÃ¥ piller funderet i terrænet under brodækket.

 

Det er muligt, at udstrækningen af det enkelte pillefundament ville være ca. 5 gange 25 meter, og at 4-5 af bropillerne skulle funderes i habitatomrÃ¥det, som forudsat i SpørgsmÃ¥l nr. 592. Men det gælder generelt, at den endelige udformning af broerne (inklusive pillefundamenternes udstrækning og afstanden mellem pillerne) i et motorvejsprojekt først fastlægges i detailprojekteringsfasen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen