|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. juni 2008 J nr.            432-64  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål 592 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare:
"Er ministeren enig i, at Resendallinien, som den er præsenteret i de
eksisterende VVM‑rapporter, har en vejbredde på ca. 25 meter og en længde på
ca. 5 meter ved de ca. 4‑5 brofundamenter der placeres ved passeringen af
GudenÃ¥dalen i EU‑habitatsomrÃ¥de nr. 45?â€
I VVM-redegørelserne fra 2002 og 2006 var forudsat, at en motorvej i Resendallinien skulle føres over Gudenådalen og dermed også over EU‑habitatområde nr. 45, som omfatter selve Gudenåen med bredarealer, på en 15-25 meter høj, ca. 28 meter bred og ca. 1500 meter lang bro opført på piller funderet i terrænet under brodækket.
Det er muligt, at udstrækningen af det enkelte pillefundament ville være ca. 5 gange 25 meter, og at 4-5 af bropillerne skulle funderes i habitatområdet, som forudsat i Spørgsmål nr. 592. Men det gælder generelt, at den endelige udformning af broerne (inklusive pillefundamenternes udstrækning og afstanden mellem pillerne) i et motorvejsprojekt først fastlægges i detailprojekteringsfasen.
Carina Christensen