|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. maj 2008 J nr.            004-U18-467  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 30. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 574 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29. april 2008 fra Bosam vedr. krav om postkasseanlæg, jf. TRU alm. del – bilag 316."
Jeg henviser til mit svar til udvalget på spørgsmål 463 TRU alm. del, hvor jeg kommenterede et brev af 11. april 2008 fra Boligselskabernes Landsforening om samme emne.
Der nævnes i brevet fra BOSAM en række mulige gener for postmodtagerne, som efter sammenslutningens opfattelse vil følge af etableringen af brevkasseanlæg.
Med hensyn til faren for â€svineri†med reklamer vil jeg pege pÃ¥, at Forbrugerombudsmanden har udformet et sæt retningslinier for omdeling af adresseløse forsendelser, som fastsætter, at distributionsvirksomhederne skal aflevere forsendelserne pÃ¥ en ordentlig og hensigtsmæssig mÃ¥de, sÃ¥ledes at afleveringer sker til mindst mulig ulempe for modtageren – bl. a. mÃ¥ forsendelser eksempelvis ikke blive siddende i brevsprækken, sættes i dørhÃ¥ndtaget, lægges pÃ¥ mÃ¥tten, henkastes i opgangen, men skal lægges i brevkassen eller brevindkastet.
Der er beklageligvis risiko for hærværk mod og indbrud i brevkasser i dagens Danmark. Den risiko gælder for alle, og der er ikke noget, der taler for, at disse risici skulle være højere i det ældre etagebyggeri, end det er tilfældet for postmodtagere, der bor i nyere etagebyggeri eller i nyere parcelhusbyggeri, og som alle er omfattet af kravene om let tilgængelige brevkasseanlæg og husbrevkasser.
I brevet anføres endvidere, at det bliver lettere for fremmede at bemærke, om en beboer ikke er hjemme på grund af bortrejse, hospitalsindlæggelse eller lignende, og at risikoen for indbrud derfor stiger.
Til dette kan jeg oplyse, at postmodtagere, der i en periode ikke vil kunne tømme deres brevkasser på grund af fravær, kan få posten omadresseret eller få den opbevaret på et posthus.
Endelig nævner brevet udgifterne til etablering af brevkasseanlæg og mulige huslejestigninger som følge heraf.
Jeg har behandlet spørgsmålet om udgifter til etablering af brevkasseanlæg i besvarelsen af spørgsmål 463, men jeg kan hertil tilføje, at bestemmelserne om etablering af brevkasseanlæg i det ældre etagebyggeri blev udstedt i 2004 med virkning senest fra udgangen af 2009. Der er altså givet alle ældre etageejendomme en frist på fem år til at planlægge ændringen og budgettere med udgifterne.
Jeg ser på denne baggrund ikke forhold, der taler for at ændre de bestemmelser, der blev indført med bekendtgørelse om postvirksomhed og postbefordring i december 2004.
Med venlig hilsen
Carina Christensen