Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato      9 . maj 2008 

J nr.             004-466

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 572 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 572:

 

"Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en del af den bortkomne mængde af post og pakker, der vurderes forsvundet på grund af tyveri samt fremsende statistik over mængden af bortkommen post og pakker for perioden 2002-2007."

Svar:

 

På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med, at Post Danmark lever op til koncessionens service- og kvalitetskrav, og som har indhentet oplysninger fra Post Danmark, kan jeg oplyse følgende:

 

Post Danmark er i koncessionen for Post Danmark pålagt årligt at offentliggøre en redegørelse, hvoraf antallet af klager over de befordringspligtige ydelser og udfaldet af deres behandling fremgår.  Offentliggørelsen af redegørelsen er senest sket den 14. marts 2008 på Post Danmarks hjemmeside.

 

Selskabet oplyser, at der ikke foretages en opgørelse af, hvor stor en del af de indgivne reklamationer om bortkomne breve og pakker, der kan henføres til tyveri.

 

Det er Post Danmarks erfaring, at forsendelser kan bortkomme på mange måder, hvor tyveri dog også forekommer. Der kan være tale om følgende måder:

 

 

 

 

 

 

Post Danmark gør i forbindelse med antallet af klager over bortkomst opmærksom på, at selskabet omdeler i gennemsnit ca. 11 mio. forsendelser om dagen til ca. 2,9 mio. husstande og virksomheder. Antallet af klager over bortkomst svarer til, at der er 1 klage for hver gang, der sendes ca. 23.000 forsendelser.

 

Som ønsket vedlægges oversigter over indgivne reklamationer for perioden 2002 – 2007. Det fremgår heraf, at det samlede antal reklamationer i 2007 udgjorde 61.839, heraf var der 49.106 klager over bortkomst af forsendelser.  Der gøres opmærksom på, at Post Danmark har ændret opgørelsesmetode fra 2005 til 2006. Dette skyldes, som nævnt indledningsvis, at Post Danmark alene skal offentliggøre klager over de befordringspligtige ydelser. Til og med 2005 har Post Danmark også offentliggjort antallet af klager over de ikke-befordringspligtige erhvervspakker.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen