Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. maj 2008

Dok.id        671814

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 561 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 561:

 

" Ministeren bedes uddybe svar på TRU alm. del - spm. 355, hvor det bl.a. hedder, at link-traileren er en mere fleksibel form for modulvogntog med styrende aksler, mens det i Vejdirektoratets notat fra oktober 2007 "Forsøg med modulvogntog. Konsekvenser af at indføre den svenske linktrailer" hedder, at linktraileren har dårligere manøvreegenskaber, at der kræves mere plads ved svingning, og at dette bl.a. manifesterer sig ved, at havnene i Aalborg, Århus, Fredericia og Kalundborg samt toldcentrene i Nr. Alslev og Kvistgård ikke kan modtage linktrailerne."

 

Svar:

 

Når det anføres, at linktraileren er mere fleksibel, henvises der til, at det samme trækkende køretøj er i stand til at køre med begge de tilkoblede enheder enkeltvis. Det kan lade sig gøre, da de begge er sættevogne. Linktraileren kræver lidt mere plads ved svingninger.

 

Med den aftalte ændring af forsøget er det besluttet, at der kan foretages de nødvendige tilpasninger af vejnettet, således at der til de i spørgsmålet nævnte lokaliteter også vil kunne køres med link-trailere.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen