Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2. januar 2008

J. nr.           004-u18-000278

 

 

Trafikudvalget har i brev af 5. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 56 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 56:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke muligheder, der er for at benytte Bombardiers nye togtype, der både kan køre på strøm og diesel, på strækninger, hvor der i dag er store gener fra dieseltogene, såsom ved Nørreport station.

Svar:

 

Jeg har sendt spørgsmålet videre til DSB, som oplyser, at Bombardier kan levere et nyt tog af typen ACG (Autorail Grande Capacité), som vil kunne køre på de danske fjern- og regionalbanestrækninger. En version af toget er indrettet til både at kunne køre på strøm – herunder det danske system med 25 kilovolt – og på diesel.

Hybridversionen er ca. 5 tons tungere og tophastigheden nedsættes fra 160 km i timen til 140 km i timen i forhold til prototypen, som alene kører på strøm. Efter DSB’s oplysninger vil hybridversionen med to alternative drivsystemer, hvor det ene ikke er aktivt, medføre et øget energiforbrug i forhold til prototypen.

 

Hybridversionen skulle endnu ikke være indsat i drift nogen steder, hvorfor der ikke foreligger driftserfaringer med denne togtype.

Udover disse tekniske forhold kan jeg tilføje, at det naturligvis også ville være nødvendigt at forholde sig til de økonomiske aspekter. En anskaffelse af nye tog, før det ellers er nødvendigt at reinvestere i materiel, ville indebære store ekstra omkostninger.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen