|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato    3/1-08 J nr.    004-U18-279
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 55, TRU alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 55:
Kan ministeren redegøre for, hvor mange faldulykker der sker i offentlige busser, der evt. kunne være afhjulpet ved frivillig brug af sele?
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende:
./.
â€Færdselsstyrelsen har fra Vejdirektoratet indhentet
oplysninger om ulykkesdata for busser. Dataene vedlægges som bilag.
Der er ikke data fra faldulykker, men det fremgår, at over 5 år (2002-2006) er der dræbt 47 personer i forbindelse med rutebusulykker men det er kun 3, der befandt sig i bussen, de 44 befandt sig udenfor bussen. Tilsvarende fremgår det, at ud af i alt 271 alvorligt tilskadekomne ved rutebilsulykker befandt sig kun 38 i bussen.
Antallet af ulykker viser i øvrigt ingen stigende tendens over de 5 år (bortset fra kategorien antal dræbte, hvor antallet dog er så lavt, at der statistisk ikke kan drages konklusioner).
Der er - i overensstemmelse med gældende EU-regler – ikke krav om sikkerhedsseler i bybusser. Årsagen til, at bybusser er undtaget fra kravet om sikkerhedsseler, er primært hensynet til en hurtig ind- og udstigning og den urimelige situation, der opstår, navnlig i myldretiden, hvis den ene halvdel af passagererne skulle bruge sikkerhedsseler, mens den anden halvdel skulle stå op.
Ulykkesstatistikken giver desværre ikke en opdeling i stÃ¥ende og siddende passagerer, men da en siddende passager i forvejen har de bedste muligheder for at holde fast f. eks. ved en hÃ¥rd opbremsning, er der ikke belæg for at antage, at frivillig montering af sikkerhedsseler pÃ¥ siddepladser i bybusser ville have nogen betydende effekt.â€
Jeg kan tilslutte mig Færdselsstyrelsens vurdering.
Carina Christensen