|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. maj 2008 Dok.id       J. nr.          101-80  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 28. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 539 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 23. april 2008 fra Øresundskomiteen vedr. den trafikale infrastruktur i Øresundsregionen, jf. TRU alm. del bilag 311."
Øresundskomiteen henviser til deres indspil til Infrastrukturkommissionen og gør opmærksom på, at Øresundsregionen er et område med stor trafikvækst og mobilitet.
Samtidig gør Øresundskomiteen opmærksom på, at regionen har fået et integreret bolig- og arbejdsmarked, som er i vækst, hvilket betyder, at pendlertrafikken mellem Malmø og København forårsager et stigende trafikalt pres samt kapacitetsproblemer på bane og vej.
Øresundskomiteen har i deres trafikoplæg til regeringerne i Danmark og Sverige fremlagt, hvilke indsatsområder de finder vigtigst. Heriblandt er indsatsområder, der forbedrer den regionale sammenhæng, såsom Øresundsbroen, de store pendlingskorridorer samt en mulig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Øresundskomiteen peger endvidere på indsatser, der forbedrer forbindelserne til omverdenen, såsom Femern Bælt-forbindelsen, Københavns Lufthavn samt eventuelle fremtidige højhastighedsforbindelser, der forbinder Øresundsregionen med fx Østeuropa, Rusland, Tyskland samt resten af Skandinavien. Endelig nævnes indsatser på bane-, vej- og havneområdet, der sikrer en effektiv godstransport mellem Øresundsregionen og resten af Skandinavien.
På baggrund af blandt andet Infrastrukturkommissionens betænkning er regeringen som bekendt i gang med at udarbejde et oplæg til en ny investeringsplan på infrastrukturområdet, som fremlægges inden udgangen af 2008. De nævnte forslag fra Øresundskomiteen vil indgå i overvejelserne i forbindelse hermed.
Carina Christensen