|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            8. januar 2008 J nr.            409-5  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 52 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Kan ministeren oplyse eksempler pÃ¥, at selve bygværket (som f.eks. Kronprins Frederiks Bro) er forblevet under statslig bestyrelse efter anlæg af aflastende/alternativ vejforbindelse?â€
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har udarbejdet nedenstående redegørelse, hvortil jeg kan henholde mig.
â€I de tilfælde, hvor staten anlægger en ny vejforbindelse, der i væsentlig grad aflaster en eksisterende hovedlandevej (statsvej), vil den eksisterende vej som oftest blive nedklassificeret til kommunevej (eller tidligere evt. til amtsvej). Herved overgÃ¥r samtidig vejbestyrelsesansvaret for den nedklassificerede vej fra staten til den pÃ¥gældende kommune.
Det er hovedreglen, at de broer eller andre bygværker, der er på den nedklassificerede vejstrækning, samtidig overdrages til den kommunale (eller tidligere den amtslige) vejmyndighed.
Som eksempler herpå kan nævnes:
Der er enkelte eksempler pÃ¥, at selve bygværket er forblevet under statslig bestyrelse efter at der er sket en nedklassificering af den pÃ¥gældende vejÂstrækning - men det har i hvert enkelt tilfælde været under specielle forhold:
Med venlig hilsen
Carina Christensen