|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. maj 2008 J. nr.          004-U18-442 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 516 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. april 2008 fra Jan Clausen, Aabenraa vedr. de danske godsbaner, jf. TRU alm. del - bilag 300."
I Jan Clausens brev til Trafikudvalget af 21. april 2008 vedrørende beslutningen om nedlæggelse af visse gods- og restbaner, anføres det at:
1. Driftsselskabet Arriva i forbindelse med Trafikstyrelsens undersøgelse fra 2006 af behovet for opretholdelse af gods- og restbanerne har tilkendegivet interesse i kørsel på nogle af de nu nedlagte banestrækninger,
2. Strækningen Tønder-Tinglev endnu ikke er blevet genåbnet for trafik på trods af Trafikstyrelsens indstilling om, at Banedanmark kunne indlede en proces med henblik på at interesserede operatører kan køre på banen.
I det nedenstående kommenterer jeg de to punkter, som Jan Clausen fremfører i sit brev. Besvarelsen er konsolideret med Trafikstyrelsen og Banedanmark.
Ad 1)
Som et led i udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget for Aftale om Trafik for 2007 blev der bl.a. igangsat en undersøgelse af behovet for opretholdelse af gods- og restbaner på det danske banenet. Trafikstyrelsen fik til opgave at udføre undersøgelsen. Formålet med undersøgelsen var at afgrænse den del af Banedanmarks jernbaneinfrastruktur, som det fortsat ville være relevant at opretholde med henblik på bedre at kunne fokusere midler, som skal anvendes til fornyelse og vedligeholdelse, til de efterspurgte dele af Banedanmarks jernbanenet.
Trafikstyrelsen har som et led i undersøgelsen vurderet, om der eksisterede realistiske og dokumenterede planer for genoptagelse af jernbanetrafik på de pågældende banestrækninger og har i den forbindelse hørt de relevante interessenter - bl.a. kommuner, virksomheder og operatører der havde vist interesse for de pågældende strækninger - vedrørende deres evt. planer for anvendelse af banestrækningen.
Arriva blev ikke hørt i forbindelse med undersøgelsen, idet selskabet ikke havde tilkendegivet interesse i jernbanedrift på nogen af de pågældende banestrækninger.
Alle de undersøgte baner var på tidspunktet for Trafikstyrelsens undersøgelse fortsat en del af det statslige danske jernbanenet. Derfor havde alle operatører med interesse i kørsel på banerne mulighed for at henvende sig til Banedanmark med henblik på at få tildelt kapacitet. Banedanmark oplyser, at Arriva ikke på noget tidspunkt har henvendt sig med ønske om kørsel på en eller flere af de nu nedlagte baner.
Endvidere har Arriva i forbindelse med udarbejdelsen af besvarelsen af dette spørgsmål telefonisk bekræftet over for Trafikstyrelsen, at man ikke har planer om kørsel på de nu nedlagte baner.
Det er således fortsat min opfattelse, at beslutningen vedr. nedlæggelse eller opretholdelse af de undersøgte gods- og restbaner er taget på et korrekt og oplyst grundlag.
Ad 2)
På baggrund af Trafikstyrelsens undersøgelse af behovet for opretholdelse af gods- og restbanerne indstillede Trafikstyrelsen vedr. banestrækningen Tønder-Tinglev, at alle operatører, som måtte have interesse i at leje og investere i banen indenfor en vis tidsfrist kunne henvende sig til Trafikstyrelsen og Banedanmark med henblik på at afklare betingelserne for en evt. genoptagelse af kørsel på strækningen. Indstillingen blev tiltrådt, hvilket Trafikudvalget blev orienteret om med brev af 13. marts 2007.
Banedanmark oplyser, at der efter tidsfristens udløb var 2 interessenter, der havde henvendt sig, og at den endelige afklaring vedrørende jernbanedrift på strækningen Tønder-Tinglev først ventes i løbet af 2009.
Carina Christensen