|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. maj 2008 J nr.            004-u18-445  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 509 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren bekræfte, at det fremover ikke vil være muligt at transportere farligt gods på Bornholmstrafikken uden, at det vil begrænse passagerkapaciteten mellem Køge og Rønne?"
Jeg kan oplyse, at passagerkapaciteten mellem Køge og Rønne fortsat kan begrænses ved transport af farligt gods.
Således kan Bornholmstrafikken A/S allerede i dag begrænse passagerkapaciteten til 125 passagerer på de afgange, hvor Bornholmstrafikken ønsker at transportere farligt gods. Færgerne Hammerodde og Dueodde, som anvendes på ruten Rønne-Køge i dag, har hver 400 passagerpladser. Begrænsningen i passagerantallet har dog ingen reel betydning, fordi efterspørgslen på ruten Rønne-Køge på nætter efter hverdage, kun i sjældne tilfælde - uden for skolernes sommerferie - overstiger 125 passagerer.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at der på 634 af de i alt gennemførte 804 enkeltafgange på ruten Rønne-Køge i 2007 (dvs. mens Bornholmsruten endnu eksisterede) blev medbragt farligt gods. Af disse 634 enkeltafgange var det kun 48 afgange, der var indsat som særlige farligt gods-afgange. Disse afgange fremgår ikke af publikumssejlplanen og der medtages normalt ikke passagerer.
Når der medbringes farligt gods i IMDG-klasse 1, må der ikke medtages mere end 12 passagerer. Farligt gods i IMDG-klasse 1 transporteres derfor normalt på ekstra afgange, der er særligt indsat til dette formål. I 2007 var der kun én enkelt afgang i hver retning på ruten Rønne-Køge, hvor der blev medtaget farligt gods i IMDG-klasse 1.
Med venlig hilsen
Carina Christensen