Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. maj 2008

J nr.             004-u18-445

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 509 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 509:

 

"Kan ministeren bekræfte, at det fremover ikke vil være muligt at transportere farligt gods på Bornholmstrafikken uden, at det vil begrænse passagerkapaciteten mellem Køge og Rønne?"

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at passagerkapaciteten mellem Køge og Rønne fortsat kan begrænses ved transport af farligt gods.

Således kan Bornholmstrafikken A/S allerede i dag begrænse passagerkapaciteten til 125 passagerer på de afgange, hvor Bornholmstrafikken ønsker at transportere farligt gods. Færgerne Hammerodde og Dueodde, som anvendes på ruten Rønne-Køge i dag, har hver 400 passagerpladser. Begrænsningen i passagerantallet har dog ingen reel betydning, fordi efterspørgslen på ruten Rønne-Køge på nætter efter hverdage, kun i sjældne tilfælde - uden for skolernes sommerferie - overstiger 125 passagerer.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at der på 634 af de i alt gennemførte 804 enkeltafgange på ruten Rønne-Køge i 2007 (dvs. mens Bornholmsruten endnu eksisterede) blev medbragt farligt gods. Af disse 634 enkeltafgange var det kun 48 afgange, der var indsat som særlige farligt gods-afgange. Disse afgange fremgår ikke af publikumssejlplanen og der medtages normalt ikke passagerer.

Når der medbringes farligt gods i IMDG-klasse 1, må der ikke medtages mere end 12 passagerer. Farligt gods i IMDG-klasse 1 transporteres derfor normalt på ekstra afgange, der er særligt indsat til dette formål. I 2007 var der kun én enkelt afgang i hver retning på ruten Rønne-Køge, hvor der blev medtaget farligt gods i IMDG-klasse 1.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen