|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato    9. maj 2008    J nr.  004-432  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. april 2008 (TRU alm. del) stillet mig følgende spørgsmål:
â€Vil ministeren pÃ¥ baggrund af vedlagte artikel fra Jydske Vestkysten 20. april 2008, "MÃ¥ske kommer du til at savne dit brev", redegøre for Post Danmarks politik i forbindelse med budgetlægning og spekulering i, at ikke alle forsendelser uddeles til tiden?â€.
På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, der løbende fører tilsyn med, at Post Danmark lever op til koncessionens service- og kvalitetskrav for blandt andet breve og økonomibreve, og som har indhentet oplysninger hos Post Danmark, kan jeg oplyse følgende:
Post Danmark opstiller som andre virksomheder konkrete økonomiske mål med udgangspunkt i et ønske om at kunne opnå en tilfredsstillende forrentning af den investerede kapital, der tilgodeser såvel ejernes kapitalafkast samt selskabets mulighed for fortsat at kunne udvikle forretningen via investeringer i produktionsudstyr og produktudvikling.
Den økonomiske målsætning opstilles under forudsætning af, at selskabet kan leve op til de service- og kvalitetskrav, der er fastsat i koncessionen, og som forventes af kunderne. Servicekravet for breve er dag-til-dag befordring på hverdage. For økonomibreve og erhvervsbreve gælder det, at disse breve kan omdeles over 2 til 4 hverdage. Kvalitetskravet for breve, økonomibreve og erhvervsbreve er, at 93 % af disse skal være omdelt i overensstemmelse med de fastsatte servicekrav.
Post Danmarks produktionsbetingelser er karakteriseret ved, at breve og pakker skal befordres fra dag til dag, og der er således ikke mulighed for at producere til lager. For øvrige forsendelser (økonomibreve, erhvervsbreve, adresseløse forsendelser og lokale ugeaviser) har Post Danmark flere dage til befordringen.
På baggrund af prognoser, der altid vil være behæftet med en vis usikkerhed, opstiller Post Danmark konkrete vagtplaner for medarbejderne, der dels tager hensyn til postmængden dels antallet af husstande, som forventes at modtage post den pågældende dag.
Post Danmark understreger, at der selvsagt planlægges ud fra, at al post kan omdeles rettidigt og inden for den enkelte medarbejders planlagte arbejdstid, og der spekuleres ikke i en bevidst udskydelse af postomdelingen for at kunne nå de økonomiske mål, således som den pågældende avisartikel kunne give indtryk af.
Post Danmark erkender dog, at der kan forekomme situationer, hvor der er væsentlige afvigelser i den prognosticerede postmængde eller større fravær blandt medarbejderne.  I sådanne tilfælde forsøger Post Danmark selvfølgelig at få posten omdelt via overarbejde eller tilkaldelse af supplerende medarbejdere. Det kan på enkelte dage og i konkrete situationer dog desværre forekomme, at sådanne løsninger ikke er mulige, hvorfor ikke al post bliver omdelt rettidigt.
Jeg kan tilføje, at Færdselsstyrelsen månedligt fra Post Danmark modtager resultaterne af Post Danmarks kvalitetsmålinger for blandt andet breve og pakker, opgjort af et uafhængigt analyseinstitut. Kvalitetsresultaterne for breve og økonomibreve offentliggøres kvartalsvis af Post Danmark.
Hertil kommer, at Færdselsstyrelsens tilsyn med Post Danmarks målopfyldelse viser, at selskabet rent faktisk lever op til det ovenfor anførte kvalitetskrav på 93 %, idet brevkvaliteten for hele 2007 var på 93,2 % for de almindelige breves vedkommende og på 97,6 % for økonomibrevenes vedkommende.
Det er pÃ¥ den baggrund min forventning, at Post Danmark fortsat vil have en brevkvalitet, som vi kan være fuldt tilfredse med.Â
Med venlig hilsen
Carina Christensen