Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8. maj 2008

Dok.id        668673

J. nr.           004-U18-444

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 496 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 496:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt og i hvilket omfang, DSB’s valg af Ansaldobreda som leverandør af IC2- og IC4-togene, har været et led i EU-bestemmelser om, at de europæiske togproducenter skal have et vist antal bestillinger"

Svar:

 

 

Rigsrevisionen har i beretning 03/06 om anskaffelsen af IC4-tog blandt andet undersøgt spørgsmålet: "Havde DSB et gennemarbejdet grundlag for at vælge AnsaldoBreda som leverandør af tog?"

 

Rigsrevisionens konkluderede herom, at: "DSB havde et gennemarbejdet grundlag for at vælge AnsaldoBreda som togleverandør. DSB fik hos andre togkøbere viden om AnsaldoBreda, herunder om mindre leveringsforsinkelser, som DSB vurderede ikke var større, end hvad der generelt var gældende i branchen.

 

 

 

I samme beretning beskriver Rigsrevisionen desuden udbudsprocessen på følgende vis:

"Den 13. september 1999 udsendte DSB udbudsmateriale med henblik på at anskaffe nye dieseltog. Udbudsmaterialet blev sendt til de virksomheder, der var prækvalificeret i henhold til DSB’s kvalifikationsordning offentliggjort i EU-tidende i oktober 1998.  DSB modtog 6 tilbud fra 5 virksomheder."

 

og videre, at

 

 "DSB’s evaluering af tilbuddene tog udgangspunkt i 4 overordnede evalueringskriterier:

 

forhold og kvalifikationer samt forbehold til kontraktudkastet

togenes konstruktion og leveringstid

og energiomkostninger

tilbudsgiverens og underleverandørers relevante erfaringer. "

 

DSB har oplyst, at der alene blev modtaget tilbud fra europæiske togleverandører.

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen