Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             16. maj 2008

Dok.id        667688

J. nr.           004-u18-456

  

 

Trafikudvalget har i brev af 17. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 490 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 490:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste, hvis fjernbusruter skal kunne udføre de samme sociale kørselsordninger på samme vilkår som DSB"

 

Svar:

 

En opgørelse over statens udgift ved at indføre et krav om, at fjernbusruterne skal yde de samme rabatter som DSB og Arriva, kræver detaljerede oplysninger om fjernbusruternes kundegrundlag – herunder den præcise alderssammensætning i fjernbussernes kundegrundlag i forbindelse med børne- og ungdomsrabatter samt antallet af eksempelvis førtidspensionister. Disse oplysninger er ikke fuldstændigt tilgængelige, hvilket giver en væsentlig usikkerhed i skønnet.

Skønnet over statens udgift omfatter følgende af DSB’s rabatordninger:

·         Børn 0-12 Ã¥r: gratis ifølge med en voksen

·         Børn 12-15 Ã¥r: ½ pris

·         Unge 15-25 Ã¥r: Wildcard-rabat 25-50 %

·         Studerende, der modtager SU uanset alder: Wildcard-rabat 25-50 %

·         Pensionister: 25-50 %

·         Førtidspensionister: 25-50 %

Transportministeriet skønner, at statens omkostning ved at kræve ovenstående rabatter af de eksisterende tre fjernbusoperatører vil medføre en udgift på 20-25 mio. kr. om året. Dette skøn er dog forbundet med usikkerhed.


Den efterfølgende årlige udgift afhænger af udviklingen i antallet af rabatterede rejser i fjernbusserne – herunder som følge af ændringer i fjernbusruterne.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen