|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. maj 2008 J. nr.          004-u18-456  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 488 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Danske Busvognmænd oplyste under et foretræde for Trafikudvalget, at de har fået den vurdering fra et større advokatkontor i Bruxelles, der er eksperter i statsstøtteregler, at det ikke vil være i strid med statsstøttereglerne, hvis fjernbusruter fik adgang til den samme kompensation for udførsel af præcis de samme sociale kørselsordninger, som DSB har. Er ministeren enig i advokatkontorets vurdering?"
Jeg antager, at der alene spørges til de rabatter, DSB og Arriva yder til bestemte kundegrupper, og ikke til de offentlige serviceforpligtigelser, der adskiller togoperatørerne fra de kommercielle fjernbusoperatører.
Efter EU-retten tilkommer der medlemsstaterne et vidt skøn både mht. at fastlægge, hvilke aktiviteter der skal udøves som offentlig service, og mht. at fastlægge de konkrete forpligtelser, som pålægges de virksomheder, der udøver de pågældende aktiviteter.
Inden for rammerne af dette skøn kan medlemsstaterne indgå aftaler med f.eks. fjernbusoperatører om at yde rabatter til bestemte kundegrupper – herunder eksempelvis pensionister og studerende.
For de offentlige serviceforpligtelser, som fjernbusoperatørerne i givet fald påtager sig, kan medlemsstaterne yde en kompensation, der ikke må overstige, hvad der er nødvendigt til dækning af de omkostninger, der er forbundet med at opfylde forpligtelsen til offentlig tjeneste, under hensyn til de hermed forbundne indtægter og til en rimelig fortjeneste. Det indebærer, at fjernbusoperatørerne i givet fald ikke nødvendigvis skal modtage præcis samme kompensation for en rabatforpligtelse som DSB, fordi omkostningerne kan være forskellige.
Carina Christensen