Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             16/5-08

J nr.             004-U18-433

  

 

Trafikudvalget har i brev af 16. april stillet mig følgende spørgsmål 482 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 482:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan den stigende udflagning af danske vognmænd til bl. a. Tyskland, påvirker køre/-hviletidsbestemmelserne?"

Svar:

 

Jeg har til brug for besvarelsen af dette spørgsmål indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:

 

”Køre- og hviletidsbestemmelserne er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (køre- og hviletidsforordningen) og i kontrolapparatforordningen (Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85). Bestemmelserne finder således også anvendelse i Tyskland.

 

Det fremgår af artikel 19 i køre- hviletidsforordningen, at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen og træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de iværksættes. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning, og må ikke medføre forskelsbehandling.

 

Overtrædelse af køre-hviletidsreglerne vil således kunne medføre sanktioner for en vognmand, uanset om forholdet påtales i Danmark eller f. eks. Tyskland. En eventuel udflagning til Tyskland ændrer i øvrigt ikke ved, at den pågældende danske vognmand personligt efter omstændighederne vil kunne retsforfølges i Danmark, jf. bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 om dansk straffemyndighed”

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen