|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16/5-08 J nr.            004-U18-433  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 16. april stillet mig følgende spørgsmål 482 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan den stigende udflagning af danske vognmænd til bl. a. Tyskland, påvirker køre/-hviletidsbestemmelserne?"
Jeg har til brug for besvarelsen af dette spørgsmål indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
â€Køre- og hviletidsbestemmelserne er fastsat i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport (køre- og hviletidsforordningen) og i kontrolapparatforordningen (RÃ¥dets forordning (EØF) nr. 3821/85). Bestemmelserne finder sÃ¥ledes ogsÃ¥ anvendelse i Tyskland.
Det fremgår af artikel 19 i køre- hviletidsforordningen, at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen og træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de iværksættes. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning, og må ikke medføre forskelsbehandling.
Overtrædelse af køre-hviletidsreglerne vil sÃ¥ledes kunne medføre sanktioner for en vognmand, uanset om forholdet pÃ¥tales i Danmark eller f. eks. Tyskland. En eventuel udflagning til Tyskland ændrer i øvrigt ikke ved, at den pÃ¥gældende danske vognmand personligt efter omstændighederne vil kunne retsforfølges i Danmark, jf. bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 om dansk straffemyndighedâ€
Med venlig hilsen
Carina Christensen